torsdag 22 mars 2018

Det är ju snart påsk!

Imorse fick jag pulsa i rejält med nyfallen snö för att ta mig ner till busstationen i byn. Usch och fy; inte precis vad man känner för i slutet av mars. Men när jag klev av bussen på samma ställe 10 timmar senare var snön borta, och ett säkert vårtecken hade landat på torget utanför Gästis: Byns troget återkommande påskkärring. Och jag som nästan hade glömt att det faktiskt är påsk i nästa vecka!


Ännu ett påskpynt dök upp på vägen hem. På gräsmattan längs cykelbanan (som lite högfärdigt kallas "Skulpturparken") stod det plötsligt en sprillans ny äggskulptur. Det är en av sakerna jag älskar med den här byn, att det är så himla pyssligt!


Väl hemma vid brevlådan kunde jag fiska upp ett påskkort från min fina moster i Dalarna. Tänk så påskinspirerad jag hann bli, innan jag ens hade hunnit passera grindhålet! Väl inomhus letade jag raskt upp en liten påskkyckling i porslin och en påse vaktelägg, som jag hade glömt att jag hade köpt. 


Nu känner jag starkt att jag måste påskpynta lite mer i helgen. Skärtorsdagssemester får det nog också bli, så att kärringen som hovrar över torget får sällskap till Blåkulla, hihi!

4 kommentarer:

  1. Vad härligt det ser ut med snöfria gräsmattor! :) Blir rakt avundsjuk... Hos oss i Norduppland ligger snön tjock och frodig, det känns verkligen inte som det ska bli påsk.
    Kram Annica

    SvaraRadera
  2. Det var samma här.. snö på morron och töad på kvällen. Det tråkiga är att det gör att det tar långsammare på det lagret som redan låg. Är inte heller ikapp med kalendern och högtiderna :) Men kul att bo i en by där de uppmärksammas.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  3. Påskkärringen! Med kyrktornet som bakgrund - vad kul. :-)
    Din lilla gulliga kyckling inspirerade mig mig att leta fram litet påskgrejor. Kanske kan vi muta våren att äntligen ta sig fram...

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...vi väntar på våren här också, skriver
      Bisse,som glömde sriva in sitt namn ovan. ;-)

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!