söndag 8 april 2018

Kratta, räfsa, rensa och laga

I kvällssol går jag runt barfota i foppatofflor och fotograferar dagens projekt:
  • Att räfsa gamla löv längs utsidan av staketet inför kommunens gatusopning om en vecka. 
  • Att rensa bort löv och ogräs längs häcken på insidan av staketet. (Orkade dock bara en tredjedel.)
  • Att frisera nämnda tredjedel av ligusterhäcken med vanlig sekatör. (Varför göra det lätt för sig?)
  • Att kantskära gräskanten längs den rensade tredjedelen. 
  • Att laga hjupspåren i gräsmattan närmast uppfarten med hjälp av kratta och påsjord. 
  • Att laga de sönderkörda kanterna på grusgången.
Var inte det ett bra dagsverke, så säg? Minsann, om jag inte har lyckats få dem alla att fastna på samma bild:


Gången trodde jag faktiskt var bortom all räddning, men jag tror att det blev ganska bra till slut. Tidigare har det varit lite nivåskillnad mellan gräset och gruset, som har hållit det sistnämnda på plats, men på en lång bit var gräskanterna helt nerkörda. Jag fick "bygga" nya kanter och sedan kratta tillbaka gruset igen. Nu ser det iallafall mindre ledsamt ut, och när gräsmattan växer tillbaka kan det nog bli helt OK. 


Operaton "Rädda Gräsmattan" är dock långtifrån över, för den ganska provisoriska lagningen som grävfirman gjorde fortsätter ner längs hela södersidan. Vi behöver kratta upp ytan, lägga lite ny matjord på toppen och sen slänga på gräsfrön. Fast om man betänker att det tidigare var rena rama vallgraven av djupa hjulspår (larvfotsspår egentligen) runt huset, så är det ändå en klar förbättring redan. 


Jag känner en som kommer ha rejäl träningsvärk i armarna imorgon... Men det kan man ju stå ut med, när man äntligen har fått uppleva en helg med vårsol och värme! Och bättre lär det visst bli imorgon. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!