lördag 26 maj 2018

Nyskurad glasveranda

Det "bidde" bara några enstaka droppar regn hos oss idag. Så lite så det lika gärna kunde vara. Maken och jag målade långa träplankor, som snickaren ska sätta upp under takkanten på långsidorna på stugan. Senare på eftermiddagen fick jag ett ryck och ägnade mig åt storrengöring av glasverandan, vilket har stått på att-göra-listan ganska länge nu. Den har stått helt orörd sedan vintern och behövde verkligen saneras.


Jag flyttade ut alla grejer och skurade alla spröjsar och fönsterbrädor med diskborste och såpvatten. Väggar, golvlister och golvet fick sig också en omgång. Nu luktar det rent och gott, vill jag lova. 


Jag ville få in lite grönska och flyttade in en zonalpelargon och en doftpelargon från trädgården. Mitt  lilla loppisfönster får stå kvar. Det är så vackert när solljuset silar in genom de gröna glasrutorna.


Jag fortsatte temat med grönt glas och ställde in två glasflaskor på golvet. Eukalyptusgrenarna är fusk från IKEA och får stå för lummigheten tills jag har fixat lite fler växter att ha här ute. 


Jag knipsade av några viburnumkvistar (snöbollsbuske) och satte i farmors gamla krus. Enkelt, rufsig och vackert.


Och på fönsterbrädan står en rad med gamla glasflaskor och en grön munblåst glasvas, som vi hittade i källaren när vi precis hade köpt huset.


Klätterhortensian i rabatten utanför bidrar med lummig grönska. En fiolfikus från gröna rummet får bo här ute över sommaren. 


Nu längtar jag efter regn ännu mer, för glasverandan är verkligen det ultimata stället att sitta på när det regnar. Imorgon eftermiddag, kanske. Jag håller tummarna!

4 kommentarer:

  1. Jättefin veranda du har!
    Du längtar efter regn, jag längtar efter sol här i Wales. Har öst ner hela förmiddagen idag och likadant i går förmiddag. Räcker gott för trädgården. Blåser över lite regn till dig nu och hoppas det kommer fram!
    I mitten av veckan var det bättre väder när jag var på Chelsea Flower Show i London och det var tur det.
    Önskar dej en skön söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt med Chelsea Flower Show! Jag var där förra året och ångrar faktiskt lite att jag inte åkte i år, när jag ser alla fina bilder som cirkulerar på nätet.
      Må så gott!

      Radera
  2. Linda sua casa e as flores são um sonho. Agora estamos no inverno e as flores estão feias. Aqui temos um clima muito seco, está custando a chover.
    Abraços, adorei conhecer teu blog.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Obrigado! Thank you for commenting! :-)

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!