tisdag 17 juli 2018

Sommarregn

Idag är det 27 grader varmt och REGN! Vilken befrielse med nederbörd ändå, även om luftfuktigheten är så tjock att man nästan baxnar. Ljuset är ljuvligt när det är så molnigt ute. Jag står på kökstrappan och försöker fotografera regnet, men dropparna fastnar naturligtvis inte på bild. Gruset blir så härligt rosa när det är blött, och doften av sommarregn är obetalbar. Jag önskar nästan att det fanns en doftfunktion på Internet, så att ni kunde känna hur gott det luktar!


Jag undrar i mitt stilla sinne hur mycket några millimeter regn gör för växtligheten. Ölandstoken på bilden här ovanför klarar ju det mesta, och gräset kommer säkert också igen. Fläckvis är det fortfarande grönt, men annars råder savannkänsla i större delen av trädgården. Flertalet perenner är också vissna och risiga. Det gamla äppelträdet på baksidan bär dock frukt som aldrig förr. 


Mynta, timjan och oregano har visst inte haft några som helst problem med torkan, för de svämmar över på alla bredder borta vid ladan. Rosenflockeln är också på gång; perenner med tjockare stjälkar klarar sig visst utan vatten bättre. Däremot har piprankan som klättrade på spaljén förra året strykit med, men det gjorde den redan över vintern. Den har å andra sidan aldrig riktigt trivts på sin plats.


Bredvid mig på kökstrappan står det en kruka med någon slags eldblomma i färger som skiftar  från rödorange till rosa till persika till gult och vitt. Jag hade en jättefin sådan förra året, som var uppstammad som ett litet träd, men något sådant exemplar hittade jag inte i år. 


Borta vid planteringsbordet står mina auktionsinropade zinkhinkar och väntar på innehåll. Jag har några jätteverbena i andra krukor på uteplatsen som jag tror jag ska flytta över.


Det här är andra dagen i rad som jag inte gör något vettigt överhuvudtaget. De höga temperaturerna ute gör att min hjärna stänger ner, och då orkar jag inte ta tag i någonting. Det är inte mycket vi har hunnit bocka av på den här semesterns projektlista, men å andra sidan är det ju bra att bara koppla av också. Och förhoppningsvis har vi många lagom somriga helger framför oss långt inpå höstkanten, så vi får väl ta oss an saker då istället. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!