måndag 12 januari 2015

Vetefärgat fyrverkeri

Det är inte mycket med trädgården så här års, men ett härligt undantag sticker upp ur stenröset där snäckdammen står om somrarna: Miscantus-gräset. Nästan som en kaskad av vetefärgat fyrverkeri fladdrar den i vinden. Verkligen en skön syn, i den annars så trista januaritillvaron!


Fascinerande och vacker är den på nära håll också. De här två plantorna köpte jag urbilligt på marknaden i byn för två somrar sedan, och de har verkligen tagit sig bra. Jag har läst på att man inte ska klippa gräs på hösten, utan på våren, och nu när jag ser den i hela sin vinterprakt så är jag himla glad för det.


Ikväll tar jag på mig min nyinköpta reflexväst och sneddar över gatan och en sisådär 200 meter till. Dags för årets första körövning på Kulturhuset i byn, tralalaaaa! Jag ska nog passa på att kika på biblioteket (som också huserar i samma byggnad) också och se om jag hittar några trevliga New York-guideböcker. 

5 kommentarer:

  1. Åh , jag vart just med ett sånt gräs i somras.
    Köpte sista exemplaret!
    Det är så fint och jag håller tummarna för att det ska klara sig hos mig också!
    Ha en trevlig vecka!
    Hej Ewa :)

    SvaraRadera
  2. Verkligen vackert. Nu måste jag verkligen komma till skott oach skaffa en Miscantus till våren.

    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  3. Man får vara glad för det lilla i trädgården nu. Korallkornellens röda grenar, gräsens vippor, några julrosor och ja, det var kanske allt.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Långt gräs är så snyggt på vintern, speciellt om det är lite frost :)

    SvaraRadera
  5. Vetedegar fyrverkeri, jamen det var snyggt!

    Jenny

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!