måndag 22 juni 2026

Rea-rabatt

Gårdagens grävande tillkom inte direkt av en slump, för idag var det dags för den årliga rean på Oppmanna plantskola. 30 kronor styck för alla perenner och 50% på alla sommarblommor är ju en deal man absolut inte vill missa. Det är därför jag alltid ser till att ha en semesterdag inplanerad måndag efter midsommar, hehe! Jag har gjort många fynd där genom åren, och idag var inget undantag. 42 perenner fick följa med mig hem i bilen: Stäppsalvia, funkia, spetsmössa, alunrot, höstflox, fältvädd, jättetåtel, nejlikrot och trädgårdssmörbollar. 

Det gäller att vara på plats i tid, för kön ringlar alltid lång på parkeringen lång tid före öppning. Sen går det snabbt, och allt som är åtråvärt försvinner i ett nafs. Man har inte direkt tid att gå och titta, utan får bestämma sig snabbt. Till att börja med satsade jag på att få med mig några funkior och stäppsalvia av sorten 'Caradona', för det ville jag ha. Jag har lärt mig att köra på mängd i rabatterna och lyckades plocka åt mig sju exemplar av varje. Spetsmössa stod också på önskelistan, men allt annat shoppade jag mer eller mindre spontant. För att vara oplanerat, blev det en bra kombination får jag säga. 


När jag kom hem planterade jag 32 av plantorna i min nygrävda rabatt. Det blev så fint. Jag räknade ut att det jag planterade kostade 930 kronor, fast det egentligen skulle ha kostat 2237 kronor. Det får man ju säga var bra ändå. Jag lade uppgrävd sprängsten som kant, och mitt i rabatten placerade jag en stor rund stenbumling som tidigare stod i havet av kirskål på den bakre kortsidan av ladan. Den är alldeles för fin för att inte stå synlig, så nu gör den det. Den runda formen är en fin kontrast mot de vassa och kantiga sprängstenarna.


Mot hässjestören planterade jag en 'President'-klematis, som jag redan hade hemma. Även den var ju ett reafynd för 79 kronor på Jem&Fix tidigare på säsongen. Den får lila blommor och passar fint i färgtemat med stäppsalvian och vädden. 'Rozeanne'-nävorna fanns här sedan tidigare. 


Det här projektet blev verkligen ett lyft för hela känslan på baksidan av huset, inte minst tack vare kanten av sprängsten som vi fick som en bonus. Jag ser redan fram emot att fortsätta gräva ut på andra sidan äppelträdet. Där ligger alla de större stenblocken och väntar, och vi klurar lite på om vi kanske ska göra ett stenparti där. Men det får bli en annan dag, för nu jobbar jag fyra dagar innan det är semester på riktigt. Min hjärna har redan tagit ledigt, så vi får väl se hur jag klarar av att ro den här terminen i land, hihi!

söndag 21 juni 2026

Äntligen grävning!

Hela våren har jag varit så himla sugen på att gräva bort grässvålen under äppelträdet på baksidan. Det är nämligen inte mycket till gräsmatta där, och svårt att komma åt med gräsklipparen är det också. Imorse vaknade jag och bestämde mig för att det var dags. Någon före-bild hann jag inte ta, men bilden här nedanför är tagen så sent som i slutet av maj, när äppelblommorna precis hade blommat över. 


Vi misstänkte att det skulle vara stenigt i jorden här, och det kan man lugnt säga att det var också. Marken i direkt anslutning till baksidan av huset har fyllts ut med sprängsten någon gång i tiden, och även om just den här plätten ligger en bit från huskroppen, så sa det "klong" i spaden precis överallt. Eftersom jag vill kunna plantera här, var det bara att ta fram spettet och köra loss. Det tog sin lilla tid, så än så länge är det bara halva ytan som är klar. Den är å andra sidan grundligt förberedd för jordförbättring och plantering.


De små stenarna lade jag som ett litet stenröse runt stammen på äppelträdet, och de mellanstora stenarna får bilda kant mot spansknävorna hela vägen ner till rosenportalen vid köksträdgården. Ja, ni ser ju vilka mängder sten det var på den ynka lilla plätten som blev utgrävd. Men vi jublar, för sten vill man ju verkligen ha i sin trädgård. Ovan jord, iallafall...


De allra största bumlingarna lyfte maken åt sidan så länge. Dem vill vi nog använda till ett litet stenparti, när det är färdiggrävt på andra sidan. Där är det sol från tidig förmiddag till kväll, så det kan nog bli fint. Jag passade på att laborera lite grann med att ha någon form av vattenbad här. Jag testade solcellsfontänen som jag köpte på EKO-hallen förra helgen, och det var riktigt trevligt att sitta i cafémöblerna nedanför smatten och lyssna på det porlande ljudet. Fast för 99 kronor får man bara en pump som funkar när solen skiner. Just idag gjorde den det, dock inte på kvällen är bilden togs. 


Den avsågade stammen (som har sett ut så sedan vi köpte huset 2008) är så murken att den nästan håller på att falla omkull. Men eftersom den fungerar som ett utmärkt klätterstöd för både en murgröna och en 'Awakening'-ros, vill vi gärna ha den kvar så länge det går. Jag rotade fram en gammal hässjestör från ladan, och med gemensamma krafter lyckades vi stötta upp stammen så gott det går. Vi får väl se hur länge till den håller sig upprätt. 


När allt var klart (iallafall för dagen), ordnade jag fram nya snören och hängde upp den förtjusande damen i gungan. Hon är gjord av keramikern Rolf Bengtsson i Rögle och är min allra käraste trädgårdskompis. De gamla snörena gick av någon gång under vårvintern och damen hamnade i backen. Tack och lov klarade hon sig fint, och nu får hon hänga här och dingla igen. 


Så härligt att äntligen få gräva igen! Jag är nog lite koko, men jag blir nästan euforiskt lycklig när jag får gräva, svettas och skita ner mig från topp till tå. Det är så otroligt tillfredsställande, och jag känner hur endorfinerna kickar igång. Har jag varit en mullvad i ett tidigare liv, månntro?


Som belöning för dagens arbete unnade jag mig att plantera ett litet buxbomsklot, som stod i en kruka nere i köksträdgården. Men det finns ju plats för mycket mer. Tänk vilket härligt sammanträffande att det är midsommarrea på plantskolan imorgon, hihi!

lördag 20 juni 2026

Midsommardagen

Det blev en ljuvlig midsommarafton igår. Jag lät kameran vara hela dagen, men vi tillbringade större delen av dagen under parasollet på uteplatsen i goda vänners lag. Som genom ett trollspö hade den ruggiga och regniga försommaren förvandlats till full värmebölja, med temperaturer upp emot 27 grader. Det var skönt att ta skydd i skuggan, men emellanåt var det dessutom lite molnigt, så på det stora hela var det faktiskt riktigt drägligt. Vi hade dessutom mängder av isglass i frysen, som man kunde ta av om man behövde coola ner sig lite grann. 


Vi har alltid väldigt otvungna midsommaraftnar här på Solhäll. Människorna som kommer hit har känt varandra i decennier, och alla är avslappnade och glada. Vi hjälps åt med alla sysslor, och folk har med sig både mat och dryck, så ingen behöver planera och organisera i förväg. Jag älskar när folk känner sig som hemma. Någon sitter och läser i däckstolen, någon tar sig en tupplur i bastustugan, några spelar kubb, någon klinkar på en gitarr, några spelar spel, någon ligger inne på soffan och äter godis, några sitter och pratar, några tar sig en liten promenad, någon sätter på kaffe i köket. Det är härligt.


Midsommardagen är lite som nyårsdagen. Två dagar på året, då det känns som om tiden står still. Bordsdekorationerna står i smatten, diskmaskinen kör en sista omgång glas och kylskåpet är fyllt med goda matrester. Det är lika varmt idag, och vi hoppas nästan lite grann på det där åskvädret som ska passera över Sverige. Fast det är olika väderprognoser på olika väderappar, så vi får väl se hur det blir med den saken. 


Ikväll tittar vi på fotbolls-VM och hejar på Sverige. Turligt nog finns det en hel påse chips kvar i skafferiet. Man måste ju tänka på saltintaget när det är varmt, hihi!

torsdag 18 juni 2026

Midsommarafton-afton

Redan på väg till jobbet enades jag och min pendlarkollega om att köra hem så snart vi var klara med veckans arbete. Det är ju ändå midsommarafton-afton. Fast så himla mycket tidigare än vanligt kom vi inte iväg, för klockan hann bli halv fyra innan vi kände oss färdiga. Men ack, så ljuvligt det var att sätta sig i bilen sen. Nästan lite semesterkänsla, även om det är en arbetsvecka kvar innan den börjar på riktigt. Nu väntar ju ändå en långhelg, och en extra lång sådan för mig, som alltid tar semester måndag efter midsommar. Det där är en sådan makalöst bra tradition. 


När jag kom hem hade maken redan storhandlat inför morgondagen, och vi kunde sätta oss med varsin iskall Mythos (god grekisk öl) i trädgården och bara ta det lugnt. Det är redan sommarväder ute, och bättre ska det med uppemot 27 grader imorgon. Så skönt att vi kan vara utomhus. Vi får som vanligt besök av ett gäng kära vänner från Växjö och Åkarp. Tolv personer blir vi nog sammanlagt i år. Nu återstår det att se om det finns något godis kvar i skålen på matbordet i gröna rummet, när vi vaknar imorgon...

onsdag 17 juni 2026

Som smort

Att måla med linoljefärg är otroligt smart av många anledningar. En av dem är att man kan "smörja upp" ytor som man har målat tidigare med lite kokt linolja på en trasa, och vips så får man upp lystern i färgen igen. Det är ju extra bra på ytor utomhus, som oundvikligen blir matta i färgen av väder och vind. I helgen gick jag loss på pardörrarna på glasverandan, som verkligen får utstå både sol, vatten, snö och kyla. Det gick som smort (hihi!) och dörrarna blev så röda och fina igen. 


När trasan ändå var framme, passade jag också på att olja in den röda bänken på gaveln av bastustugan. Den hade verkligen tappat sin färg, men blev också som nymålad igen. Det är faktiskt olika röda nyanser på bänken och dörren. Dörrarna är målade i röd järnoxid, medan bänken är målad i engelskt röd. Den upplevda skillnaden är inte jättestor, och båda nyanserna är väldigt vackra. 


Ikväll har jag varit ute och grejat i ett par timmar, för det var så soligt och skönt. Jag klippte gräset och rensade bort ogräset från grusgången på framsidan. Så ljuvligt skönt att få vara utomhus, när man har suttit inne hela dagen. Imorgon väntar en jobbdag till, och sen tar midsommarhelgen vid. Då är jag ledig fyra dagar i rad, så lyxigt!

tisdag 16 juni 2026

Lilla snigel, akta dig

Hur har ni det med sniglar i era trädgårdar i år? Peppar peppar, men här har det baske mig inte varit många. Fram till förra helgen hade vi inte sett till en enda, och efter en veckas mer eller mindre konstant regnande har jag bara träffat på tre stycken. Snäckor i olika storlekar har vi förvisso en del, men de där spanska uslingarna, som annars brukar krypa fram i mängd så här års, verkar inte riktigt ha pallat trycket för den kalla svenska vintern och supertorra våren. Eller så ligger de bara någonstans och ruvar och smider onda invasionsplaner... Men lilla snigel, akta dig. Annars tar jag dig. (Med ishacka från Biltema.)


Fast blir det snigelinvasion senare på säsongen kan jag tänka mig att hyra in några ankor över sommaren. Tänk att ha ett par sådana där roliga vita, som ser ut som de går upprätt och har korta små armar. Indisk löpanka, tror jag de heter. De lär ju vara väldigt förtjusta i sniglar. Fast de äter nog upp mycket annat i trädgården också. Att byta en marodör mot en annan är kanske inte en bra lösning. 

måndag 15 juni 2026

Uppröjt, nerklippt, bortgrävt och upphissat

Igår eftermiddag var jag ute och grejade i trädgården ett par timmar. Stundom regnade det, men vad gör väl det? Det var riktigt ljummet ute, och jag hade regnrock på mig. Jag hade som dagens beting att snygga till i rabatten till vänster på framsidan, där det både var helt igenväxt med bladmassa från överblommad spansk klockhyacint och lite nedtrampat och fult efter fasadputsningen i förra veckan. Jag röjde upp, klippte ner och grävde bort en hel del. Min plan var redan i våras att göra ett litet omtag här, när renoveringen var helt klar.

Svårast var det att fälla upp ställningen med klätterhortensian igen. Jag hade dragit upp ställningen ur jorden och fällt allt framåt inför putsningen, men nu var det minsann lite trixigt att resa allt igen. Trots att jag tog hjälp av maken var det svårt att få ner "fötterna" på ställningen i jorden så att den står stadigt. Ställningen går inte riktigt att flytta ut heller, för stammen på hortensian växer precis framför, och grenarna är helt inflätade i metallstängerna. Det slutade med att vi band rep i ställningen och hissade upp allt i upprätt läge med hjälp av en krok under takfoten. Vi får fixa det där lite bättre någon dag, men nu ligger den iallafall inte raklång i rabatten. 


Jag planterade ett litet buxbomsklot som jag redan hade hemma, och sen flyttade jag hit några självsådda stockrosor som växte i gruset på norrsidan av huset. De ser lite hängiga ut för tillfället, men vi får se om de tar sig. Pionen stod där sedan tidigare och har blivit lite decimerad i omfång under renoveringen, men några stjälkar står iallafall kvar och bidrar med blomsterfägring. Till nästa år kommer den att vara fin igen, för rötterna är oskadda. Några perenner och en konvaljbuske finns också kvar, men i övrigt blev det ganska tomt i rabatten. Stackars mig som måste åka till plantskolan, hihi! Kan jag hålla mig till rean efter midsommar, tro?