På jobbet gnäller vi allt som oftast över hur himla kallt det är inomhus. Större delen av vårterminen har vi suttit i stickade sjalar på arbetsrummet med ett portabelt element påslaget och huttrat. Men dagar när utetemperaturen drar uppemot 30 grader, då jublar vi av lycka över hur kallt och skönt vi har det. Den här veckan har det varit flera sådana dagar. Med en dag kvar till semestern, och med prognoser som visar att det ska bli 34 grader varmt i helgen, är vi flera som börjar fundera på att stanna kvar på jobbet, hihi! Fast jag har ju alltid C4 Shopping som plan B, när värmen börjar stiga en åt huvudet. Där har de både AC och iskaffe. Vi får väl se hur helgen blir.
torsdag 25 juni 2026
Värmebölja och ledighet runt hörnet
onsdag 24 juni 2026
Fyra kära sommargäster
Ja, det blir ju mest trädgårdsinlägg så här års. (Ni som tycker att det är tråkigt är välkomna tillbaka i september, hihi!) Men den ena ljuvligheten efter den andra avlöser varandra i blomsterväg. Det händer något nytt nästan varje dag. 'Alchymist'-rosen blommar för fullt nu, och den är verkligen helt makalöst vacker. Vad kallar man färgen? Glödrosa, kanske.
I en låg plåttunna på norrsidan av bastustugan planterade jag ett gäng nävor för ganska många år sedan, och de gillar sitt begränsade läge och återkommer år efter år. Nu blommar de och bildar en stor rosagrön kudde. Jättefint! Överlag tänker jag att jag borde sätta fler perenner i kruka. Funkia och ormbunkar funkar ju också att övervintra på det sättet.
tisdag 23 juni 2026
Hängselklänning i jeans
Jag är inte så glad för shorts som arbetsbyxor i trädgården. Förklaringen är att jag ofta ligger på knä och arbetar, och då är det skönt att ha lite tyg som skydd mellan knäna och underlaget. Fast när det är varmt på sommaren vill man ju inte ha långbyxor. Luftigast är det ju faktiskt att ha kjol. På Cellbes hittade jag en stretchig hängselklänning i jeanstyg, som går ner en rejäl bit under knäna. Den har jag nu jobbat i hela helgen, och den har faktiskt varit kanon. Slitstark och luftig på samma gång, och bra med fickor att stoppa grejer i. Ett nytt favoritplagg, som jag nog kommer bo i när jag jobbar här hemma i sommar.
måndag 22 juni 2026
Rea-rabatt
Gårdagens grävande tillkom inte direkt av en slump, för idag var det dags för den årliga rean på Oppmanna plantskola. 30 kronor styck för alla perenner och 50% på alla sommarblommor är ju en deal man absolut inte vill missa. Det är därför jag alltid ser till att ha en semesterdag inplanerad måndag efter midsommar, hehe! Jag har gjort många fynd där genom åren, och idag var inget undantag. 42 perenner fick följa med mig hem i bilen: Stäppsalvia, funkia, spetsmössa, alunrot, höstflox, fältvädd, jättetåtel, nejlikrot och trädgårdssmörbollar.
Det gäller att vara på plats i tid, för kön ringlar alltid lång på parkeringen lång tid före öppning. Sen går det snabbt, och allt som är åtråvärt försvinner i ett nafs. Man har inte direkt tid att gå och titta, utan får bestämma sig snabbt. Till att börja med satsade jag på att få med mig några funkior och stäppsalvia av sorten 'Caradona', för det ville jag ha. Jag har lärt mig att köra på mängd i rabatterna och lyckades plocka åt mig sju exemplar av varje. Spetsmössa stod också på önskelistan, men allt annat shoppade jag mer eller mindre spontant. För att vara oplanerat, blev det en bra kombination får jag säga.
söndag 21 juni 2026
Äntligen grävning!
Hela våren har jag varit så himla sugen på att gräva bort grässvålen under äppelträdet på baksidan. Det är nämligen inte mycket till gräsmatta där, och svårt att komma åt med gräsklipparen är det också. Imorse vaknade jag och bestämde mig för att det var dags. Någon före-bild hann jag inte ta, men bilden här nedanför är tagen så sent som i slutet av maj, när äppelblommorna precis hade blommat över.
lördag 20 juni 2026
Midsommardagen
Det blev en ljuvlig midsommarafton igår. Jag lät kameran vara hela dagen, men vi tillbringade större delen av dagen under parasollet på uteplatsen i goda vänners lag. Som genom ett trollspö hade den ruggiga och regniga försommaren förvandlats till full värmebölja, med temperaturer upp emot 27 grader. Det var skönt att ta skydd i skuggan, men emellanåt var det dessutom lite molnigt, så på det stora hela var det faktiskt riktigt drägligt. Vi hade dessutom mängder av isglass i frysen, som man kunde ta av om man behövde coola ner sig lite grann.
torsdag 18 juni 2026
Midsommarafton-afton
Redan på väg till jobbet enades jag och min pendlarkollega om att köra hem så snart vi var klara med veckans arbete. Det är ju ändå midsommarafton-afton. Fast så himla mycket tidigare än vanligt kom vi inte iväg, för klockan hann bli halv fyra innan vi kände oss färdiga. Men ack, så ljuvligt det var att sätta sig i bilen sen. Nästan lite semesterkänsla, även om det är en arbetsvecka kvar innan den börjar på riktigt. Nu väntar ju ändå en långhelg, och en extra lång sådan för mig, som alltid tar semester måndag efter midsommar. Det där är en sådan makalöst bra tradition.




















