Årets första svenska jordgubbar inmundigades till frukost idag. Jag köpte dem i Höör på vägen hem igår kväll, och de smakade himmelskt kan jag lova. Vilken tur att man bor i landet som har världens godaste jordgubbar, och nu tror jag faktiskt inte att jag överdriver. Och vilken tur att jordgubbssäsongen bara har börjat.
söndag 31 maj 2026
Jordgubbar, nemesia och lite till
lördag 30 maj 2026
En dag på Malmö Garden Show
Det blev en särdeles trevlig dag på Malmö Garden Show. Jag åkte dit med en god vän, och ytterligare två goda vänner slöt upp på plats. Vädret var alldeles precis lagom för en dag utomhus, och Slottsträdgården och Mölleplatsen visade sig från sin allra bästa sida.
fredag 29 maj 2026
Nystädat på uteplatsen
Vår uteplats har stått mer eller mindre orörd sedan november. Vissna blommor, alggröna krukor och mängder av ogräs i skarvarna på stenläggningen. Jag flexade ut tidigt och bestämde mig raskt för att det var dags att göra något åt det. Bara att få bort ogräset tog hur många timmar som helst, men det var varmt och gott, och jag hade sällskap av flera trevliga poddar medan jag arbetade. Med knädyna och ett L-format ogräsjärn hade kroppen ingenting att klaga över. Det kan vara så att jag tog en glasspaus också.
torsdag 28 maj 2026
Helgtips för trädgårdstokiga
I helgen går Malmö Garden Show av stapeln. Det är Skånes egen miniversion av Chelsea Flower Show, och det brukar vara riktigt trevligt. Evenemanget genomförs i Slottsträdgården och på Mölleplatsen under tre dagar med start imorgon, och inträdet är helt gratis. Här kan man titta på utställningsträdgårdar och inspirationsbalkonger, lyssna på föreläsningar, inmundiga både mat och dryck och spendera mängder av pengar på en stor trädgårdsmarknad med över 45 olika försäljare.
Ja, ni hör ju att man vill dit. Själv har jag planerat in ett besök på lördag. Jag är verkligen taggad. Och tänk vilket härligt sammanträffande (?) att det sammanfaller med lönehelg, hihi!
onsdag 27 maj 2026
Rosa hibiskus och gröna karameller
Min hibiskus har växt sig så stor att den inte riktigt får plats på fönsterbrädan i gröna rummet längre. Nu har jag flyttat ut den på sommarkollo på glasverandan, och jag kan bara konstatera att den njuter av tillvaron där ute i värmen. Mängden knoppar är fler än någonsin tidigare, och ikväll har tre av dem slagit ut samtidigt. Så fint, så fint. Jag behöver plantera om den i en större kruka snart, men jag väntar tills den går i vila lite grann. När det blir höst och kallt flyttar jag in den i gröna rummet igen, men då får den nog stå på något av sidoborden.
tisdag 26 maj 2026
Nymålat i köksträdgården
Det känns som om jag är stamkund på Jem&Fix numera, för efter jobbet idag svängde jag inom där igen. Ärendet den här gången var att handla Falu rödfärg till pallkragarna. Varianten jag hittade hette rätt och slätt "Rödfärg" och var mer än hälften så dyr som originalet. Jag misstänker att man får vad man betalar för, men med tanke på vad den ska användas till tror jag det duger gott.
måndag 25 maj 2026
Tre trevligheter
söndag 24 maj 2026
Gammal och ny nejlikrot
Nu blommar nejlikroten 'Mai Tai' i rundeln framför köksträdgården, och jag konstaterar åter att den är en av mina absolut största rabattfavoriter. Jag älskar både färgen, växtsättet och formen på blommorna. Så delikata. Enda nackdelen är att jag aldrig har lyckats få den att blomma om med ett andra flor, men i år ska jag nog vara lite mer på hugget och klippa bort blomstänglarna så fort de har vissnat.
lördag 23 maj 2026
Den sista pallkragen på plats
Imorse sov jag som klubbad, efter att ha suttit uppe alldeles för länge igår kväll och tittat på alla avsnitt av dokumentären om Kylie Minogue på Netflix. Hennes ungdom under 80-90-talet var även min, och det var nästan som att göra en tidsresa från soffan. Nostalgi deluxe. Därför hann klockan alltså bli ganska mycket, innan jag kom ut i det vackra sommarvädret idag. Jag började med en snabb utflykt till Jem&Fix i Osby för att köpa två nya pallkragar och ett gäng jordsäckar, men sen återvände jag hem för att ta tag i den sista pallkragen i köksträdgården. Den hade stått längst av alla, och det tog faktiskt längre tid än jag trodde att gräva ur den, för den var helt full av rötter.
fredag 22 maj 2026
"Lektioner i kemi"
Medan jag planterade lite krukor efter jobbet idag, lyssnade jag klart på "Lektioner i kemi" av den amerikanska författaren Bonnie Garmus. Jag fick den rekommenderad av två olika kollegor på jobbet och tyckte att den lät charmig, och eftersom det gick snabbt att komma in i berättelsen fortsatte jag lyssna.
I romanens centrum står Elizabeth Zott. Hon är en extremt kompetent kemist, men hon har flera försvårande omständigheter att navigera runt i livet: Hon är kvinna, hon är ateist, hon vill absolut inte gifta sig och hon försöker göra karriär under tidigt 60-tal, då kvinnor fortfarande helst ska vara hemmafruar eller på sin höjd skriva maskin och koka kaffe. Elizabeth är dock inte det minsta intresserad av att spela med i 60-talets könsroller och religiösa skenhelighet, och trots att hon ständigt motarbetas av den mansdominerade värld hon verkar i, vägrar hon att anpassa sig och falla till föga. Den enda som ser henne som en jämlik är den högt ansedda forskaren Calvin Evans, som blir hennes soul mate och stora kärlek. Men säg den lycka som varar för evigt. Genom en rad oväntade händelser hamnar Elizabeth som programledare för tv‑programmet "Middag klockan sex", där varje avsnitt blir som en lektion i organisk kemi. Producenter och recensenter rasar, men publiken älskar det, och kvinnor över hela USA börjar inse att livet bjuder på fler möjligheter än att föda barn och vara någons fru.
Det här är onekligen en udda historia. Charmig, rapp, dråplig, smart och tankeväckande på samma gång. Jag tänker flera gånger att stilen påminner lite om John Irvings böcker, som jag läste på 1980- och 90-talet. Det är lite samma typ av annorlunda karaktärer och skruvade händelser som vävs ihop till en sammanhängande historia. Det hör ju inte direkt till vanligheterna att man berättar delar av historien ur en hunds synvinkel, men Bonnie Garmus får det att kännas helt naturligt.
Summa summarum så tycker jag att det här var en trevlig läsupplevelse. Lena Endre gör ett bra jobb som uppläsare, och 14 timmar och 32 minuter känns betydligt kortare än så. Imorgon ska jag koka mina ägg i en halvliter H₂O och äta dem med en nypa natriumklorid.
torsdag 21 maj 2026
AW-grillning och syrener i blom
Trivselgruppen på min arbetsplats anordnade en liten AW-grillning direkt efter jobbet idag. Efter utstämpling åkte vi till ett friluftsområde med grillplats och utsikt över Osbysjön, där vi bara tog det lugnt och hade trevligt tillsammans. Så himla lagom, och så himla fint att bara få hänga en stund under avslappnade former. Vi hade tur med vädret, för det var uppehåll hela tiden, trots att det stundtals var ganska regntunga skyar.
onsdag 20 maj 2026
'Million bells'
Redan vid lunch idag bestämde jag och min pendlingskollega att det äntligen var dags att stanna till vid handelsträdgården vi passerar till och från jobbet varje dag. Vi har båda känt att det har varit lite för kallt om nätterna fram till nu, men nu orkade vi inte vänta längre. Det är ett säsongsöppet växthus med egenodlade sommarblommor, kryddor och grönsaksplantor, och dessutom en och annan perenn. Att gå in där är som att komma in i en godisbutik. Det är mycket av allt, och färgerna på sommarblommorna är underbara. Man vill ha en av varje.
tisdag 19 maj 2026
Grodan Boll och Bä Bä
Djurtemat fortsätter idag. Jag gillar nämligen inte bara igelkottar, utan grodor också. Fast inte verkliga grodor så mycket, utan sådana man kan ha som dekoration lite här och där i sin trädgård. Det är något putslustigt över grodor, som får en att dra på smilbanden när man ser dem. Jag har redan ett par stycken i gjutjärn och plåt, men efter utflykten till Östergötland är min samling utökad med en i terracotta. Den hittade jag på trädgårdshandeln på Löfstad slott, och jag tyckte alldeles bestämt att det stod mitt namn på den. Det tyckte nog han också, för han följde med i bilen utan att knota.
måndag 18 maj 2026
Pigge Lunk
Vilken skön kväll det har varit. När jag kom hem från kören vid 20-snåret kände jag inte alls för att gå in, utan tog mig en liten kvällsrunda i trädgården. Jag insåg ganska snart att jag inte var ensam. Det prasslade i de torra fjolårslöven i buskarna på det där sättet som det gör när man har sällskap av en igelkott. Och den här gången var det inte bara en, utan två. Så speciellt sociala var de inte, varken mot mig eller mot varandra, för det var helt uppenbart att de helst bara ville spankulera runt på egen hand. Den ena drog iväg in i kirskåldjungeln bakom ladan och klättrade uppför kullen mot grannarna i norr, medan den andra pinnade iväg på helt motsatt håll. Jag hann in och hämta kameran och mötte sedan upp den lilla krabaten när den kom ut ur ett buskage på framsidan. Jag fick stoppa maken som kom körande hem från ett kvällsmöte, så att den lilla kotten kunde korsa uppfarten och ta sig in i syrenhäcken längs tomtgränsen.
söndag 17 maj 2026
Söndag i köksträdgården
Idag har jag hängt i min lilla köksträdgård mer eller mindre hela dagen. Det är som en trädgård i trädgården, och när jag är där låtsas jag att jag har en liten kolonilott. Så här års finns det alltid mycket att göra där, och jag delar upp projekten i portioner. Idag var mitt beting att byta två murkna pallkragar och ersätta dem med nya. Det lustiga i kråksången är att det inte blev där jag trodde, men det visade sig att odlingsbädden närmast kameran på bilden här nedanför var i betydligt sämre skick än den bortersta. Det blev jag varse när jag grävde ur jorden för att få bort en massa gamla fjolårsrötter, för då gav träet i de gamla pallkragarna vika helt. Det var den packade jorden som höll upp dem, med andra ord.
Jag hade två pallkragar hemma som jag köpte på loppis tidigare i vår, som jag kunde använda. Det är alltid lite trixigt att byta, för man vill ju inte att jorden ska rasa ut på gruset. Jag grävde bort en del, som flyttade till en annan pallkrage så länge, och det som var kvar krattade jag upp som en jordvall på mitten. Jag passade på att jordförbättra med lite ny jord och kogödsel, och sen slog jag ner två stolpar och satte upp ett armeringsnät på samma sätt som på den mittersta odlingslådan. Det blir luktärter här också. Jag kom på att jag hade två fina skyltar, som passade fint att sätta i armeringsnätet. På den ena står det "Gröna fingrar" och på den andra står det "Grönt är skönt". De kommer kanske inte att synas så mycket sen när luktärterna växer till sig, men det dröjer ju ett tag.
Jag rensade upp och jordförbättrade i ytterligare ett par lådor och sådde zinnia, rosenskära, sockerärter, rädisor och sommarmorötter. Vissa somrar sår jag inte så mycket överhuvudtaget, men i år provar jag igen och ser vad som kommer. I växthuset står det två olika melonplantor och väntar på omplantering. Dem köpte jag lite spontant under mitt besök på Blomstertorget i Linköping. En av dem ska jag nog sätta i en stor kruka i växthuset, men den andra ska nog få komma ut i en pallkrage. Vi får väl se vad som funkar bäst. Om det funkar alls. Meloner kräver ju en hel del värme för att gilla läget.
lördag 16 maj 2026
Hej Östergötland och Småland!
Det har blivit lite av en Kristi himmelsfärdstradition för maken och mig att köra till Linköping, och i år var inget undantag. Han hänger på spelkonvent på universitetsområdet i två dagar, och jag kör runt på egna aktiviteter och gottar mig på hotellet. Väldans trevligt. Vi anlände före lunch i torsdags, och jag släppte av maken direkt ute på campus. I väntan på incheckning roade jag mig storligen med ett besök på Blomstertorget, som är ett stort trädgårdscenter strax utanför stan. Jag hann dessutom med en sväng på Plantagen och på gallerian ute i Tornby. Från 15:30-snåret bäddade jag sedan ner mig med en påse chips och Netflix på datorn i den sköna hotellsängen. Lyxigt värre.
torsdag 14 maj 2026
Klematis x 3
Igår efter jobbet körde jag inom Jem&Fix för att köpa mer armeringsnät, och utanför hade det kommit nya vagnar med växter. En av dem var fylld av olika sorters klematis, och eftersom de bara kostade 79 kronor styck kunde jag inte hålla mig. Motsvarande storlek på plantor kostar ofta minst det tredubbla på andra ställen. Jag spontanshoppade tre stycken rätt upp och ner. Av någon oförklarlig anledning har vi väldigt lite klematis i trädgården, men nu kan det ju bli ändring på det. Var de hamnar har jag inte bestämt än, men det finns flera tänkbara planteringsplatser.

















































