lördag 25 mars 2017

Avslutat projekt

Vilken ljuvlig vårlördag vi har haft idag! Efter en rejäl sovmorgon (storstadsresor kan vara ganska utmattande) och en snabb runda till byns finaste lilla blomsteraffär, så fortsatte jag uppsnyggandet längs ladan. Ni minns kanske att jag fixade till den vänstra delen för ett par veckor sedan, men den lilla delen vi använder som kryddrabatt förblev oavslutad. Dags att fixa färdigt den, med andra ord.


Tidigare hade jag ett egenflätat litet pilstaket i framkant här, men det var murket och hamnade på rishögen. Istället rullade jag över skottkärran till grannarna och tiggde lite mer kantsten (tack igen, J!), och så lite markduk och grus framför det. 


Spaljén hade jag redan i ladan. Nu får den agera klätterstöd till en pilranka, som jag planterade förra året. Pepparmynta, citronmeliss, timjan och lite oregano har övervintrat och börjar vakna till liv. I övrigt planterar vi nya färska kryddor här varje år. I början köpte vi en massa konstiga kryddor som vi aldrig använde, men numera planterar vi bara sådant vi faktiskt tycker om. 


Den lilla stenrundeln längst till höger fick vara kvar. Jag tycker det blev en ganska bra kontrast att mjuka upp de kantiga stenarna med lite natursten. Här planterade jag afghanperovskia (himmelspira) och en liten ros förra året, som jag hoppas tar sig i år. Bilden nedan visar med tydlighet vilken sida av ladan som fortfarande är i desperat behov av en ny omgång färg. "Bäst att få det gjort innan grönskan tar över," har vi visst sagt i ett par år nu. Kanske 2017 is the year...


Den glaslösa fönsteröppningen ner till jordkällaren gapar tom, men jag ska nog hitta på något fiffigt att täcka hålet med. Om inte annat kan jag plantera lite solrosor eller högväxande kryddor framför. Eller skaffa mer skrot att rada upp, haha! Det rostiga järnröret står dock bara där tillfälligt. (Bara sedan ett år tillbaka eller så, hrmmm...)


Framför dörren till ladan är jag inte riktigt klar. Jag vill fixa ytterligare ett trappsteg här, för den första stenbumlingen är ganska hög. Vi har några riktigt stora stenblock nere i moraset, som hamnade där när vi rev den gamla trappen på baksidan för ett par år sedan. Kanske kan vi använda någon av dem. Om vi (läs: min man) orkar lyfta dem...


I framtiden vill jag gräva bort ännu mer gräs här, men nu har vår befintliga grushög nästan tagit slut, så det får vara som det är nu. Jag hoppas iallafall att det blir lättare att klippa gräset mot kanten nu, och så ser det ju faktiskt lite prydligare ut. 

2 kommentarer:

  1. Ja men det blev väl snyggt! Blir säkert ännu mera effektfullt när det
    väl grönskar och börjar växa i spaljen !
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  2. Rom byggdes inte på en dag ... inte lätt att hinna med alltid som ska göras på gamla byggnader. En sak i taget tar jag i alla fall. Din plantering har blivit så fin och då är ju en sak avklarad.
    Kram Eva

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!