onsdag 26 april 2017

Hantverkarbesök och trädgårdsfix

På förmiddagen fick vi besök av vår "hushantverkare", som kom för att titta på vårt badrum. Vi tänker oss kakel och klinker, och att duschkabinen ska slängas ut. Eftersom det nuvarande badrummet mer eller mindre är uppbyggt av masonitskivor behöver det byggas både nya väggar, nytt tak och nytt golv. Avloppsrören är mer eller mindre antika och behöver också bytas. Ett litet rum men ett stort projekt alltså, men det är verkligen välbehövligt. Nu får vi tid att grunna vidare på hur vi vill ha det ända fram till senhösten, vilket ändå känns ganska skönt. Och hantverkaren får tid att grunna på hur han ska kunna rädda den vackra gamla trädörren och få den att funka i en helt ny dörrkarm, för någon ny vill vi ju absolut inte ha, haha!


När hantverkaren ändå var här pratade vi också om ett annat drömprojekt, nämligen att bygga en liten bastustuga nere i moraset. Det är en ganska stor orörd markyta där nere, och vi tänker oss att stugan i så fall ska ligga lite på snedden ungefär där de röda stolarna står. Tanken är att också göra ett litet rum i anslutning till bastun, som man kan ha som omklädningsrum, ateljé eller extrarum på sommaren. Det här är makens dröm, så jag ska försöka låta bli att lägga mig i inredningen för mycket, hihi!


Efter lunch åkte vi ner till affären och fixade täckbark till syrenbersån, där det helt plötsligt ser mycket prydligt ut. Nu ska jag bara fylla på med lite stenbumlingar här och där, så är det iallafall klart på "ovansidan" av slänten. I sluttningen ner mot moraset (till höger utanför bilden här nedan) skulle jag vilja fixa en stödmur eller en stenläggning av något slag, men det får bli ett senare projekt.


Innan regnet började droppa hann jag också fixa lite nere i köksträdgården. Där krattar jag fortfarande löv och gör andra tråkiga saker som måste göras. Innan jag gick in hann jag även konstatera att kungsängsliljan blommar för fullt vid foten av päronträdet. Vilken primadonna den ändå är!


Och nu regnar det, som sagt. Jag är inomhus och har tagit min tillflykt till mysbrallorna och soffhörnan, med sällskap av några damtidningar som grannen levererade genom fönstret tidigare idag. (Jag blir så bortskämd!) Skönt att få tid till det med, faktiskt!

5 kommentarer:

  1. Nu blev jag påmind om att köpa täckbark. Visste att det var något jag skulle införskaffa innan "långhelgen". Ska lägga ett lager runt min rosenbuske Poppius. Det ser, som sagt, så prydligt ut.

    Kram, Karin

    SvaraRadera
  2. Duktig du är som har trädgårderat en sån här trist dag. Här på västra sidan av Skåne har det i alla fall varit en supertradig dag vädermässigt sett.
    Så roligt med renovering! Eller tja, kanske inte så roligt medan det pågår, men det är ju så härligt att få lite nytt omkring sig.
    allt gott!

    SvaraRadera
  3. Så roligt att läsa om era projekt både ute och inne. Och en liten bastustuga, vilken lycka!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  4. hon är fin och ståtlig: kungsängsliljan

    älskar att läsa om din fina trädgård och ert fina hus, drömma mig bort !

    SvaraRadera
  5. Igår sken solen och det var faktiskt riktigt behagligt i solen men då var jag inte hemma.. Idag när tiden finns så småduggar det och jag fryser bara jag tittar ut. Har lust att krypa upp i soffan och bara vara men jag måste ut och få lite gjort. Känner å allra helst efter ha läst ditt inlägg. Blev inspirerad att ta tag i stenarna vid dammen men sedan blir det soffmys! :)
    Ha det bäst!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!