söndag 22 oktober 2017

Sommarens loppisskörd

Att jag älskar att göra loppisfynd är ju inte direkt någon hemlighet. Jag roade mig just med att titta tillbaka i sommarens fotoarkiv för att se vad jag egentligen har släpat hem mellan maj och augusti. Det har ju blivit en del, om man säger så... Ska vi ta oss en titt? Och var har allt hamnat, egentligen?

 

1) Ett gammalt solur, som jag skruvade fast ovanpå en avsågad trädstam nere i moraset. Det sitter fortfarande kvar, men har blivit helt överväxt av humle under sommaren. 

2) Ett litet fällbart bord med perfekt grågrön bordsskiva, som jag har satt ihop med två gamla trädgårdsstolar (som redan fanns hemma) till en liten cafémöbel på baksidan.

 

3) En gammal utdragslåda med grönmålad insida, som gjorts om till hylla. Den har fortfarande inte riktigt funnit sin plats.

4) En stor turkosgrön kruka, som blev perfekt att plantera om fikonträdet i.

5) Flera små ärggröna plåtkrukor, som fick bilda ett stilleben nere i köksträdgården med blandade sommarblommor. 

 

6) En gammal trehjuling, som står parkerad som blickfång nere i moraset.

7) Två gamla glasflaskor, som numera står i fönstret ute på glasverandan.

8) En sirlig gjutjärnsgrunka att ställa krukor på, som har stått lite överallt i sommar, men har hamnat i rekvisitaförrådet i ladan för tillfället.

9) Gamla röda trädgårdsredskap, som ligger som prydnad på blomsterbordet på hörnan. 

10) En gammal spegel, som jag inte vet var jag har lagt.

11) En sopskyffel, som jag inte heller minns var den är just nu.

12) En fin vit träbänk, som står längs norrsidan på huset i väntan på bättre placering.

 

13) En träkruka, som fortfarande står på verandatrappan med blommande pelargoner.

14) En betongkruka, som jag har planterat suckulenter i och ställt på blomsterbordet på hörnan.

15) Ett gammalt spisspjäll, som än så länge står kvar ute på glasverandan.

 

16) En gammal Ekeby-kruka, som numera huserar Doktor Westerlund ute i smatten.

17) En redskapslåda i trä med handtag, som jag har tvättmedel i på bänken nere i tvättstugan.

 

18) En grunka med trähandtag, som jag inte vet vad det är, men som numera står till prydnad ute på kökstrappan.

19) Ett gammalt tvättfatsunderrede, som hamnade som krukstativ nere i köksträdgården, fast som jag nog ska ha i mitt framtida ute-spa.

  

20) Ett vackert grönmålat balkongräcke, som fortfarande står och väntar på att hitta sin rätta plats nere vid komposten.

21) Tre små flugsvampar för julgransljus, som står i fönstret på glasverandan.

 

22) En hemmagjord vindflöjel, som står nerstucken i en rabatt bakom växthuset.

23) En gammal utdragslåda med handtag, som blev perfekt  i skafferiet för förvaring av kryddburkar, buljongflaskor och gud vet vad.

  

24) En ljusblå drickaback, som står på golvet i städskåpet och är full av vantar och raggsockar.

25) En vattenkanna i zink, som står vid källartrappen och bara är vacker.

26) En mini-grisho i keramik från Höganäs, som jag just ställde in i ladan på vinterförvaring.

27) En vacker grön glaskula, som ligger i trätråget på glasverandan.

28) En hel låda gamla julgranskulor, som ligger och väntar på december.


29) En ljusblå plåtlåda, som står på bordet i växthuset och huserar sekatörer och trädgårdshandskar.

30) En grön stormlykta, som hänger på en krok på väggen bredvid ingången på baksidan.

31) Två gjutjärnsstativ, som står nere i växthuset med krukor på. 

 

32) Två små plåtaskar, som jag har gett till maken.

33) Ett gammalt träskåp, som står nere vid badkaret och innehåller skumbad och badpryttlar.

 

34) En gammal trälåda med handtag, som står under bordet i smatten och agerar drickaback.

35) En gjutjärnsgrej att skruva upp på väggen, som hamnade i rekvisitaförrådet i ladan.

36) En gammal hasp med märla, som numera sitter fastskruvad på grinden in till köksträdgården.

  

37) En massa udda assietter i grönt, vitt och rosa, som har hamnat i något skåp.


38) Tre udda betongkrukor, som målades i enhetlig färg och står på bordet nere i köksträdgården.

Herregud, hängde ni med på all bråte? Haha, jag blir nästan lite full i skratt själv när jag ser allt samlat så här. Och då har jag säkert glömt en del grejer, och dessutom har jag inte ens redovisat ett par grejer som har hittat hem via Tradera. Fast jag hoppas ni noterade att det mesta faktiskt brukar hitta sin plats förr eller senare, och det som inte gör det brukar vi samla på hög och sedan köra tillbaka till någon lokal loppis. Tänk att re-cycling kan vara så underhållande!

6 kommentarer:

  1. Fina prylar du har fått tag på. Jag älskar också gamla udda prylar, som jag oftast hittar på återvinningstationen och som sen hittar sin plats i trädgården,har fullt överallt och mer hittar man. Det är så roligt att skapa stilleben tillsammans med växter./Lotta

    SvaraRadera
  2. Helt underbara fynd har du gjort! Jag gör ungefär på samma sätt, "fyndar" och/eller skänker tillbaka. Brukar säga att det är mitt sätt att köpa "triss"...man vinner ibland men inte alltid:) Kan berätta att dina gjutjärnsstativ kallas "trefot" och användes bla på vedspisen.
    Skorpan (som alltid ser fram emot dina inlägg)

    SvaraRadera
  3. Oj, så många härliga fynd du har gjort! Verkar finnas massor av fina braatthasaker i dina trakter! Men jag vill minnas ett gammalt badkar, hur gick det med det...? ;)

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi, det står kvar i ladan än så länge. Men NÄSTA sommar, då... :-)

      Radera
  4. Fantastiska fynd - "villhasaker" allihop !!
    Du är drottningen av loppisfynd !!
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, vilket smickrande titel! Jag rodnar...

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!