måndag 18 december 2017

Kvist med röda bär

Utan att skämmas snodde jag en idé från byns finaste lilla blomsteraffär: Att sticka ner en kvist med röda bär i oasis i en kruka och täcka med mossa. Voilà, så har man ett litet julträd! Så enkelt och fint. Den vita krukan från Gustavsberg har jag fått av farmor. Med girlangen längs sidorna passar den verkligen extra bra till jul.


En näve paradisäpplen som dekoration i mossan ingick i idéstölden, men att komplettera med lite murgröna i krukan hittade jag faktiskt på alldeles själv, hehe! Jag delade en murgröna som jag redan hade hemma och stoppade ner den med jordklumpar och rötter kvar. Om jag vattnar på lite då och då, så håller den sig förhoppningsvis hyfsat fräsch ett tag. 


Den gamla tyska tomten kommer från någon loppis. Jag älskar den typen av tomte! Snart ska mormors tomtar (som är i samma stil) få komma ner från vinden. Kanske redan ikväll, faktiskt. De brukar få stå i samlad grupp ovanpå vitrinskåpet i gröna rummet. 


I just det här hörnet brukar julgranen stå, så både bord, kruka och tomte får flytta någon annanstans snart. För julgran måste jag ha! Kanske köper vi en på onsdag, och då kan jag nog inte hålla mig utan klär den på studs. Till nyår har man ju ändå tröttnat på den, så det är lika bra att njuta av den några dagar extra före jul. 

6 kommentarer:

  1. Än en gång gör du mig så himla glad med dina ord och fina bilder. Så fint!
    Då behöver inte jag skämmas att jag stjäl din idé heller. Jag har nämligen en likadan sådan kruka, fick den i 30 års present för ett tag sedan....... alltså tämligen länge sedan. Har en tomte också i den där stilen - lite större bara, sitter och spelar dragspel. Den tomten har alltid funnits och ska finnas, är från mitt föräldrahem.
    Kram Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att höra att du gillar mina små inlägg, Elisabeth. Och självklart får du "sno" idén vidare, - det är ju precis det som är meningen med bloggvärlden! 😊

      Radera
  2. Det var en bra idé med kvisten i krukan, enkelt och ändå så fint!
    Här kommer granen in på torsdag och ut på nyår, då är ju julen över!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  3. Jättefin tomte, jag har insett att jag också vill ha fler såna fina tomtar och glas kulor till min gran, inspirerad av dig, du har det så fint hemma i Er stuga, God Jul !

    SvaraRadera
  4. Så fint det blev!
    Jag sitter här och scrollar och njuter av dina fina bilder med allehanda julpynt! Så vackert och enkelt alltsammans är!
    Ser också att ni ska bygga ett litet hus till! Så fint det kommer att bli!

    Jag önskar dej och fina Solhäll en riktigt god och fridsam JUL!
    Kramar
    Lisa

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!