onsdag 17 januari 2018

Little Joseph

Ni som följer den här bloggen vet ju att jag gör det till lite av en sport att fynda second hand, men även en gammal loppisräv som jag faller ibland handlöst för dyra moderna designergrejer. Som ljushållaren Little Joseph, designad av formgivaren Maxim Velcovský från det tjeckiska designkollektivet Qubus. 


Little Joseph har funnits på marknaden ett bra tag, en sisådär 10 år eller så, och räknas visst redan som en modern klassiker av dem som förstår sig på sånt. Jag har spanat på honom under åren, både på bloggar och i inredningstidningar, men jag brukar ju inte direkt vara först på bollen när det gäller vad som är trendigt. I början tyckte jag att han nästan var lite läskig, men efter ett tag kom jag fram till att han har en charm som vinner i längden. Vad säger ni, är han creepy eller cool?


Ett decennium senare än alla andra klickade jag så hem mitt eget exemplar av Little Joseph, och idag anlände han med DHL. Vid fotograferingstillfället ikväll råkade det bästa ljuset finnas i hallen innanför glasverandan, så nu hamnade han där till att börja med, men känner jag mig själv rätt kommer han att flytta runt på olika ställen här hemma innan han hittar sin plats. 


Kanske tycker jag om honom för att han påminner mig om Lisa Larsons lilla luciatåg, där både tärnan och lucian bär ljuset rakt upp från huvudet. Jag älskar de där små figurerna och sörjer alltid lite när jag måste packa ner dem i början av januari, men nu kan ju Little Joseph få bli min lille året-runt-stjärngosse, hihi! 

4 kommentarer:

  1. Lisa Larsons luciatåg har jag, och älskar, men lille Joseph skulle skrämma s****n ur mig om jag hade honom hemma. Har aldrig sett honom förut så jag är nog verkligen tok-sist på den bollen. Men, som sagt, han skulle inte få flytta in här i vilket fall som helst. Tur att man tycker olika.
    Kram, Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag förstår precis vad du menar, Karin! Han är verkligen lite "spooky"! Men kul!

      Radera
  2. Njaa, inte min kopp te...sorry
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi, det är alldeles säkert jag som har gräslig smak! 😄
      Men jag tycker han är kul!

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!