onsdag 18 april 2018

Gyllenlack

Gyllenlack har väl nästan blivit något av en trendblomma i år, så mycket uppmärksamhet som den får både i trädgårdstidningar, i media och i trädgårdsbloggar. Men jag får säga att det verkligen är välförtjänt uppmärksamhet, för den är himla fin och dessutom väldigt tacksam. Plantorna klarar en och annan frostnatt (iallafall här i södra Sverige), blommar jättelänge och så finns de i flera olika färger.


Jag läser på Wikipedia att gyllenlacken är en tvåårig ört som blommar först under sitt andra levnadsår. Av den informationen drar jag slutsatsen att de plantor man köper i full blom redan är inne på sitt andra levnadsår, men med lite tur går de tydligen att övervintra här nere i söder. Sedan tidigare i vår har jag vita gyllenlack i en kruka på verandatrappan, men nu har även några lilablommande plantor hittat hem hit. 


Jag har planterat dem i en grönskimrande betongkruka, som jag köpte fyra minuter innan stängning på Åbergs Trädgård utanför Ystad förra sommaren. Det där är ju definitivt ett ställe som jag måste besöka igen utan tidspress, för det var ju rena rama paradiset för en trädgårdsnörd, hihi!


Det sägs att vi ska få över 22 grader varmt imorgon och på fredag. How lovely! Fast på lördag dippar visst temperaturen till 13 igen, så det kanske är läge att försöka köra lite kvällshäng i trädgården kommande dagar. Inte mig emot!

3 kommentarer:

  1. Har lila godingar hos mig med - dina var så fina i den vackra krukan !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  2. Gyllenlack så vackra något jag måste kolla efter. Tack för tipset och vacker blogg.
    Kram Raina

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!