söndag 5 januari 2014

Trädgårdsåret 2013

Jag har en ganska märklig uppfattning om trädgårdssäsong förra året. När jag ser tillbaka så känns det som om jag jobbade som katten på våren och försommaren, för att sedan nästan inte göra någonting från juli och fram. Med facit i hand var det nog inte riktigt så, men det är ett faktum att jag iallafall var väldigt dålig på att fotografera trädgården den senare halvan av sommaren. Nästan alla bilder i det här inlägget är tagna i april-maj-juni.

Säsongen började redan i slutet av april, då jag grävde om vår kompost, snickrade ett litet staket i framkant, lade grus framför och plattor att köra skottkärran på. Jag köpte sedan billiga pilspaljéer på Rusta, som jag satte upp någon meter framför komposten för att kunna gömma undan allt skräp. I samma veva blev det några nya friland, där jag sedan planterade om våra jordgubbar.


Framför spaljéerna fixade jag tre nya pallkragar från verkstan på jobbet. Där odlade vi spenat, sallad och kragblommor. Tre tomatplantor frodades mot spaljén, som tomater aldrig gjort på Solhäll förr. Det blev en härlig skörd mot slutet av sommaren!


Jag odlade haricot verts för första gången. Det var verkligen en hit, som jag kommer att upprepa säsongen 2014. Lök, morötter och rädisor blev det också i pallkragarna, men löken gav upp i värmen och gav nästan ingen skörd alls.


Ett av sommarens nöjen var att "dammsuga" alla loppisar efter roliga saker att ha i köksträdgården. Det blev en hel del grejer, allt ifrån hink i Kockumsemalj till gamla brandsprutor och ärgiga oljekannor. Ett gammalt oljefat att elda skräp i fick vi av en snäll kollega. Det har kommit väl till användning!


I det gamla trätråget odlade jag zinnior för första gången. Det gav mersmak, kan jag lova! Finaste blommorna i hela trädgården.


Ytterligare en pilspaljé hamnade som bakre "vägg" i snäckdammsbersån. Det förvedade paradisträdet klipptes ner rejält, men började ta sig fint redan efter några veckor. Förhoppningsvis blir det riktigt fint sommaren 2014. 


Ljuva tulpanen Angelique var också helt ny i trädgården under våren 2013. Grannaste tulpanen jag sett! Jag hoppas verkligen att lökarna kommer igen även denna vår.


Kanten mot grannen i söder började ta sig riktig fint. Här rensade jag bara upp lite grann, men tillförde inget nytt. Den söta dvärgrhododendron blommade vackrare än någonsin i början av sommaren.


Rabatten vid rostornet började också växa till sig och bli riktigt fin. Ett tag trodde jag dock att Schneewaltzer-rosen hade frusit ihjäl under vintern, men den vaknade faktiskt till liv sen.


Vid pumpen tog jag bort grästuvorna, lade grus och gjorde ett enkelt stenparti. Det blev riktigt bra, och mycket lättare när man slapp krångla med gräsklipparen över den mossiga, steniga gräsmattan. Syrénkanten baktill började växa till sig under sommaren.


När trappan på baksidan var färdig, så gjorde vi en liten grusgång med stenkant mot gräset. Här planterade vi fem rosa ölandstokbuskar. Vid ladan stoppade jag ner alla mina dahliaknölar (fyra olika) på samma ställe; de verkade trivas bra där.


Ett par nya rossorter flyttade in på Solhäll; Constance Spry, Bonica och Duchesse de Montebello. Den sistnämnda fick en helt egen rabatt mitt på gräsmattan.


Jag grävde om hallonsnåret och stammade upp en hasselbuske längst ner mot grannen i öster. Jag lade markduk och sten i bakkant för att slippa rensa ogräs där igen. Längs kanten till höger utanför bild finns det hur mycket jobb som helst kvar att göra...


Jag började jobba mig in i "moraset" genom att åtminstone försöka snygga till kanten mot gräset och skapa en ingång i form av en rosportal. På höger sida planterade jag Constance Spry, och hon verkar ta sig fint. Den stora hasselbusken snyggade jag till med sekatören och några små minispireor planterades i framkant. 


Det är på andra sidan portalen det stora trädgårdsprojektet börjar 2014... Jag längtar redan!

20 kommentarer:

  1. Jag minns det som att du gjorde hur mycket som helst under hela säsongen.
    Man får sådan längtan av att titta på allas samlade bilder över förra säsongen. Jag får det i alla fall :).

    Ha en fin söndag!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilket jobb du har lagt ned!! Och vilket fint resultat! Jag har en god vän som också bor i Skåne och hennes trädgård är också en som växer och frodas. Här i norr är det vissa trädgårdsentusiaster som man går till, när det är "Öppen Trädgård", och förundras... Själv har jag mest tall, gran och björk... men är tacksam för vårt växthus!

    SvaraRadera
  3. OMG så fint och prydligt! Såå läckert med alla loppisfynd och skrot till odlingarna. Bara januari ännu men nu kliar det i trädgårdsnerven. En ny trädgård ska anläggas här i år. Säger inte att det ska bli stort och färdigt men ska påbörjas. Så mycket härligt att se fram emot!
    Ha det gott
    Eija

    SvaraRadera
  4. Så mycket ni hann! Och fint blev det. Spännande med nya projekt:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Ja, du låg verkligen i, i våras och somras! Åh, så du jobbade och vilket fint resultat du fick sen...! Så vackert och välputsat det ser ut! Snart läge för visningsträdgård?:)

    Kul att få se allt igen!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  6. Men åhhhh!!! Sååå fint!! Och jisses vad jag längtar till sommaren nu! Jag fick så mycket inspiration av dina bilder och en massa idéer till vad jag kan hitta på i min lilla trädgård! Tack för det! :)
    Kram Jennica

    SvaraRadera
  7. oj, oj vilken trädgårdslust jag får nu
    vill ut och gräva, plantera och fixa
    kram åsa

    SvaraRadera
  8. ja ,,du (ni) har det så fint i er trädgård..Skall bli kul då våren sen kommer med alla vårblommor...vi väntar

    SvaraRadera
  9. Nu längtar man ju riktigt mycket efter våren och sommaren! Så fina bilder och så många projekt ni hunnit med! Ser fram emot att få se mååånga bilder från er trädgård kommande säsong! :-)
    Kram Marie L

    SvaraRadera
  10. Precis som Nattugglan följer jag med spänning över att se våren och vårblommorna hos dig. Jätte fina bilder på din trädgård. Önskar att det var lite mera ruter i mig och jag också kunde plocka min egna sallad ute i sommar.
    Kram

    SvaraRadera
  11. Vad härligt att påminnas om trädgårdssäsongen som kommer! Den känns väldigt långt borta just nu. Vi fixade också mycket i vår (nybyggda) trädgård i somras, men mycket ska göras om, hann inte riktigt tänka färdigt i tid så det blev en del ettåringar, och så har vi baksidan...spännande! Håller med, blommorna i trätråget är jättefina!

    SvaraRadera
  12. Jessica, grannen5 januari 2014 kl. 19:43

    Så fint! Nu längtar jag massor! Ser fram emot att ta en tur i moraset och spåna om framtidens alla projekt!

    SvaraRadera
  13. Jag älskar allt som kan återbrukas i trädgården, det ger liv.
    Tycker det ser ut som ni har gjort hur mycket som helst förra året, spännande att följa detta.

    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  14. Så härliga och inspirerande bilder. Har tänkt ända sedan i somras att vi skall gömma vår kompost på samma sätt som ni gjort. Liza

    SvaraRadera
  15. Oooo, känner jag!
    Det är så fint och så mycket att titta på.
    Jag gillar det!

    Härlig dag till dig//Hannis

    SvaraRadera
  16. Vilken fin trädgård du ser ut att ha. Har inte följt dina projekt under 2013 regelbundet. Men bilderna visar många vackra miljöer! Haricot vert är en favorit här också. Både för jag älskar bönor och att de är så tacksamma med stor skörd.

    Ser fram emot att se dina projekt 2014.

    God fortsättning! Carina

    SvaraRadera
  17. Oj! Haha.. du har ju gjort hur mycket som helst! Det är så skönt med avslutade projekt. Och så himla snyggt det blev. Fast där är jag förstås inte det minsta förvånad. :) Du har alltid så jättefint.
    Angelique är riktigt tacksam. Där har du gjort ett bra val. Hos oss har de kommit tillbaka iaf fyra säsonger. Din köksträdgård är snygg så man bara dör en smula. Spännande att följa ditt 2014. :)
    Kram

    SvaraRadera
  18. Hej Gröna!

    Jomen vem längtar inte när man ser dina fina bilder! Oh vilken trädgård ni har! Här måste vi spara till lite ny jord och näring... och fortsätter kampen att skapa trädgård där skogen stod tät för sex år sen! SUCK!

    Apropå lappar.. jättekul, många hjälper till både via blogg och fb. Och visst ska jag leta på loppis också, har ett rutigt redan från det. Jättebra tips som följs!

    kram på dig. Snart är våren här!!!

    L

    SvaraRadera
  19. Åhhh. Så härligt. Man blir ju inspirerad och imponerad.

    Ni är så duktiga.

    SvaraRadera
  20. Så fint! Nu längtar jag verkligen efter att få greja i trädgården!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!