måndag 14 juli 2014

Snöflinga

Min favorit bland "köpeblommorna" om sommaren är definitivt snöflinga, eller Bacopa som den egentligen heter. Jag gillar det småblommiga, kompakta växtsättet, att den är frodig och grön samtidigt och att den finns i flera färgställningar. Här hemma dyker den upp i olika färger på flera ställen, som i järnkitteln på kökstrappan...


... i små terracottakrukor på väggen och i en korg på hyllan vid planteringsbordet...


... och i ampeln som hänger i hörnet av ladan som vetter mot uppfarten. Ja, jag har till och med en som hänger ovanför soptunnorna, men det kändes lite "overkill" att fotografera den.


Jag fjäskar lite extra och vattnar dem med en skvätt växtnäring i vattnet så gott som varje dag. Som tack belönar den mig med att blomma och blomma och blomma hela sommaren. Tänk att man kan digga snöflingor mitt i sommaren!

P.S. Fast nu så här i efterhand kommer jag på att den sista bilden föreställer en tvillingsporre, haha! Men ni förstår principen med småblommigt iallafall. D.S. 

7 kommentarer:

  1. Så fina dina blommor är! Har både snöflinga och tvillingsporre som du, men inte är mina så fina! Kanske jag ska börja med lite mera näring...! Tackar för tipset!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Fint! Attans att inte regnvattnet innehåller näring 😂😂😂

    SvaraRadera
  3. Så fint det blommar hos dig! Att vattna med en svagare dos näringsgödsel varje gång man vattnar. Är så bra! Då glömmer man inte att gödselvattna :-)

    Ha det fint!
    Kram
    Heléne

    SvaraRadera
  4. Så vackra. Snöflingorna är tacksamma och bra när man planterar om dem och ger dem lite omvårdnad. Jag jobbar i blomsteraffär och där är de däremot lite kinkiga att handskas med i sina små krukor.

    Elisabeth

    SvaraRadera
  5. Gillar också den jättemycket! Lila och vit har jag.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Håller med! Jag har flera stycken varje sommar.

    Ann-Louise

    SvaraRadera
  7. Snöflingor har jag också - den rosa sorten!
    Ha en fortsatt skön sommar!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!