tisdag 7 oktober 2014

Fuskljus

De senaste åren har det kommit flera varianter och versioner av  batteridrivna "fuskljus" med LED-lampor, som tänds av sig själva när mörkret faller på. För mig som gillar att tända ljus passar det alldeles utmärkt, och jag har testat lite olika modeller. De flesta har varit helt okej när man sett dem lite grann på avstånd, men på nära håll har de gett ett ganska plastigt intryck. 

På senare tid har flera bloggare och inredningstidningar uppmärksammat Enjoy Candles, vars fuskljus verkligen ser ut som riktiga vaxljus. De är verkligen jättefina, men jag måste säga att prislappen på deras produkter (300-525 kr/ljus) känns totalt orealistisk, iallafall för min plånbok. Clas Ohlson har en ny budgetvariant (49-99 kr/ljus) som faktiskt inte är så pjåkig. Ytskiktet är vaxigt och ser ut som riktigt stearin, och det flammande skenet ser riktigt naturtroget ut. Just nu får man dessutom bra rabatt i butik om man köper två. 


Visst förstår jag att kvaliteten alldeles säkert inte går att jämföra mellan de länkade produkterna, men nog tänker iallafall jag att man kan göra roligare saker för de där hundralapparna som utgör mellanskillnaden. Köpa batterier, till exempel. Eller varför inte lägga dem i sparbössan, i väntan på nästa trädgårdssäsong?

4 kommentarer:

  1. Tack för tips! Du är min Konsumentguid 😂

    SvaraRadera
  2. Håller helt med dej! Clas Ohlsson-ljusen är helt OK, och jag har flera, både vid entrén och på balkongen!

    Jag tycker också att de blivit bättre med åren, dessa ljus!
    Bra val och snygg lykta!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  3. Jag har köpt 2 vaxljus från endless candles. De kostar runt 100 kr styck. Håller med dig om att envoyé candles verkar ha riktiga överpris. Helt orealistiskt. Man vill ju ha många!
    / Hanna

    SvaraRadera
  4. ÅÅh vilket bra tips. Jag har kollat på många-bl a på Rusta. Men jag vill ju ändå att de ska se någorlunda realistiska ut med. Ska genast köpa dem på Clas ohlsson!!!! :D ps tack för en jättefin blogg!/ Lena E i Bankeryd

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!