måndag 13 oktober 2014

Som en tok

Jag har sagt det flera gånger tidigare, men jag säger det igen: Ölandstoken är en väldigt underskattad buske! Jag kan väl erkänna att jag inte är ett dugg förtjust i den gula varianten, som minner om 70-talets kommunalt skötta hyreshusträdgårdar. De rosablommande buskarna däremot är alldeles förtjusande! Här hemma har vi två varianter; dels den lite mörkare Lovely Pink...


... dels Pink Queen, som är ljusare i färgen och om än ännu sötare än sin syster.


Snälla och tåliga är de också, och pallar ganska tuff tuktning. Just nu blommar buskarna här hemma som... Ja, just det, som TOKAR! Jag kan mycket väl tänka mig ölandstok på fler ställen framöver.

7 kommentarer:

  1. Grannen med dålig humor13 oktober 2014 kl. 21:18

    Det riktigt svänger om de buskarna 😆👌💚

    SvaraRadera
  2. Jag håller verkligen med dej - de rosa spelar i en helt annan division! Underbart söta och man slipper minnas tristessen som de gula påminner om!

    Lisa

    SvaraRadera
  3. Vackert! Vilken fin lada du har!

    SvaraRadera
  4. De är verkligen underskattade. Mina föräldrar satte några tokar som skulle bli svavelgula nästan vita. När de började blomma var de dock rosa. Kanske var det någon av de sötnosar du visar. Jag som gillar rosa tyckte förstås att de dragit en riktig vinstlott.

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Hehe, kan hålla med om det gula och kommunen. Det är så jag tänker när jag ser den.
    Men den rosa är fin!

    Hoppas att du får en fin dag idag//Hannis

    SvaraRadera
  6. Ja, de gula har man fått nog av och alltid var de risiga i de kommunala projekten.
    Rosa däremot... skulle också vilja ha. Inte mycket som blommar nu i buskväg och de är supersöta.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  7. Haha, håller med om de gula buskarna och känslan man får av dem! Men de här rosa var ju jättefina! Härligt att de blommar så fint nu!
    Kram Jennica

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!