tisdag 28 mars 2017

Pippi på fåglar

Ett snabbt stopp på en av loppisställena här i byn i lördags resulterade i en fin pippifågel på pinne. Jag minns att jag hade flera sådana här fåglar i olika varianter och storlekar, när jag var insnöad på det marina temat under en period i slutet av 90-talet. Jag skulle kanske ha sparat de jag hade då, för nu har jag kommit på att de faktiskt kan vara riktigt roliga att ha i trädgården.


Som av en händelse har just den här pippifågeln grön näbb och gröna ögon. Precis som gjord för ett nytt hem i Fröken Gröns trädgård, hehe!


Nu får den stå och dricka vatten ur det gamla gjutjärnskaret vid ladan. Kanske flyger den vidare i sommar och landar någon annanstans. Kanske spricker den ännu mer av allt regn och rusk, men för ett par guldtior kan man ju stå ut med det också.


Som av en händelse har jag snöat in på SVT:s tisdagssatsning "Det stora fågeläventyret", där kändisar får tävla i fågelskådning. Det låter ju som en supertradig programidé, men det är faktiskt både intressant och underhållande. Det är roligt att se hur seriösa deltagarna faktiskt är, och jag själv lär mig också lite mer om fåglar på kuppen. Är det månne en spov av något slag som har landat vid ladan? Då kan den få heta SpOve, hihi!

7 kommentarer:

  1. Hihi - en av dagens höjdpunkter är att titta in till dig varje dag - blir alltid på glatt humör !
    Håller med dig om "Det stora fågeläventyret" - plötsligt är det superintressant med olika fågelarter.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir glad att höra att du blir glad här hos Fröken Grön! Du vet ju redan att din blogg är en stor inspirationskälla för mig. :-)

      Radera
  2. Det där var väl en söt sak som passade alldeles utmärkt där! Jag har några rostiga hönor i trädgården, det är nog det närmaste fåglar jag kommer. Alltid roligt att kika in till dig även om jag är snål med kommentarerna:)

    kram Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv håller jag tummarna för nya härliga blogginlägg från Hallontrollet under våren och sommaren. Din trädgård är en STOR inspiration, Louise! :-)

      Radera
  3. Du har gjort det igen...hittat ett fint fynd:) Perfekt placering!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  4. Härlig pippi - jag har själv pippi på fåglar, har snart en riktigt stor "samling":)
    Skorpan

    SvaraRadera
  5. Haha, sådana där fåglar hade jag också på 90-talet - undrar vart de hamnade...? Den här passade ju som hand i handske vid vattenkärlet! Alltid lika impad över dina loppisfynd!!
    Kram Elin

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!