onsdag 31 maj 2017

Snöbollsbuske

Redan i gårdagens inlägg förklarade jag min kärlek till snöbollsbusken; detta anspråkslösa och extremt växtvilliga trädgårdsolvon. Just nu blommar två stora buskar här hemma, som båda är flera meter höga och bidrar med härlig lummighet till vår trädgård. Vi har klippt ner båda två ganska rejält i omgångar, men de växer till sig lika snabbt igen och blir bara frodigare och finare. 


Idag tog jag med mig sekatören i regnet (ja, det regnar faktiskt!) och klippte av några kvistar på en av dem. Blommorna är härligt runda och gör verkligen skäl för sitt namn. De ser nästan ut som små hortensiabollar!


Det blev en somrig bukett att sätta på köksbordet i farmors benvita porslinskanna. Nu kan jag njuta av blommorna både utomhus och inomhus.


Eftersom det regnar lite grann idag har jag lagt mina trädgårdsplaner på hyllan för stunden och förbarmar mig istället över våra högar inomhus. Det är onekligen inte lika roligt, men måste ju göras det också. Fast när stugan är städad och allt luktar rent mår man ju gott! Vi får väl se hur långt jag hinner (läs: orkar) idag. Nu tror jag iallafall att det är dags för en kopp eftermiddagskaffe.

5 kommentarer:

  1. Men varför har jag ingen snöbollsbuske?? Det måste vi ändra på, den var ju jättefin, och som du säger, hortenisaliknande, och redan nu i maj, härligt och häftig!
    Här regnar med, jag njuter! Och snart skall jag också eftermiddagsfika, sånt man kan göra på en ledig onsdag...;-)

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  2. Liknar verkligen Hortensia! Så härligt att kunna klippa av och njuta av den både inne och ute. Det regnar inte här i söder med BLÅSER för fullt.

    Må så gott!

    SvaraRadera
  3. Urtjusig buske det där. Jag älskar färgen på de gräddvita snöbollarna. Så fin! Här på andra sidan Skåne har vi inget regn, dock blåser det så det knakar i huset.
    Önskar dig allt gott!

    SvaraRadera
  4. En snöbollsbuske skulle vara fint att ha, får nog kolla plantskolan om det finns någon. Ni har det bra fint på Solhäll!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  5. Otroligt vacker min är tyvärr inte än så stor som din, fina vita blommor !

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!