fredag 21 juli 2017

Fredag på verandan

Idag ösregnar det ute. De stackars stenläggarna gav upp markarbetet nu under förmiddagen, för det blev nog lite väl lerigt att kladda runt med jordhögar och stenmjöl i hällande regn. På glasverandan sitter otåliga Fröken Grön (väl skyddad från regnet) och vill bara att allt ska bli klart, men vädrets makter rår hon minsann inte på. 


Jag pysslade förresten lite grann här ute tidigare i veckan; fixade lite nya gröna växter och ändrade om lite på fönsterbrädena. Doktor Westerlund hänger med sedan tidigare, och Kockumsgrejerna får hänga kvar i den där "hänggrunkan" på väggen. Mina små loppisflugsvampar bryter av fint mot allt det gröna. 


I det gamla trätråget ligger flötet jag köpte på Degeberga antikmarknad i söndags, tillsammans med ett gäng runda fina stenar från strandpromenaden på Österlen härförleden. Lite marint, sådär. 


Det är ju så himla fint med grönt glas här ute, där ljuset reflekteras så fint från fönstrena även när det är mulet. Den höga gröna glasvasen hittade vi nere i källaren när vi precis hade flyttat in. Den är munblåst och säkert ganska gammal. Den gamla träfönsterkarmen hittade vi också i källaren. Jag tycker fortfarande att den är så himla vacker här ute, där den bryter av så fint mot allt det ljusa. 


De här två små flaskorna hittade jag på en loppis tidigare i sommar. För mig är de ett fint minne från ett äldre par som bodde längre ner på gatan tidigare. Kristianstads Mjölkförsäljnings AB står det på den vita flaskan. Det var nog långt före Skånemejeriers tid, hihi!


Gröna krukor från Upsala Ekeby gör sig fint här ute. Alla mina krukor är köpta för en spottstyver på loppis, men på antikmarknaden i Degeberga såg jag att de tog över 100 kronor styck för dem. Otroligt...


Det mindre vita bordet hamnade här ute "tillfälligt", när det ersattes av arkivskåpet i röda rummet förra sommaren, och har blivit kvar här sedan dess. "Våren" (den tjusiga alabasterdamen) fick följa med i flytten. Vi får väl se hur länge "tillfälligt" blir den här gången, hihi!


I den gamla gråa kistan ligger trädgårdsdynorna, som i ärlighetens namn inte har varit ute alltför ofta den här sommaren. I korgstolen sitter jag och läser dagar som dessa, när det inte är för varmt, för då blir det som i ett varmt växthus här inne. Man får vattna krukväxterna OFTA om man vill att de ska överleva.


Bland en massa gamla loppisfynd som har hamnat i ladan hittade jag en liten ljuskrona i svart smide. Jag har aldrig hängt upp den någonstans tidigare, men nu kändes det helt plötsligt som att det kunde vara lite mysigt med levande ljus här.


Det är bra med en hund som man inte behöver gå ut med när det regnar, hihi!


Jaha, här ute sitter jag alltså och läser idag. Och väntar på att regnet ska avta och att markarbetet ska upptas. Om än en smula otåligt, som sagt...

2 kommentarer:

  1. Vilken veranda! Sååå mysigt och visst passar det gröna där ute, både i växter och glas...
    Ja alltid lika kul att kika in till dig :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  2. Du har så fint i din veranda, trivsamt att sitta där när det är regn eller lite kyligt ute. Vi fick en skvätt regn på förmiddagen, sen började det blåsa så det torkade upp. Alltså ... torkan är konstant!
    Kram Eva

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!