torsdag 27 juli 2017

'Rosenholm'

En av de stora trädgårdsfavoriterna så här i slutet på juli månad är utan tvekan klätterrosen 'Rosenholm'', som svingar sig upp på en av rosenbågarna. På bara två år har den växt till sig rejält och börjar mer och mer likna just en sådan där rosendröm som man fantiserar om.

¨

Rosen är framtagen i Danmark och funkar i zon 1-3. Enligt faktabeskrivningar på nätet kan den bli 2-4 meter hög, och med tanke på växtkraften i mitt exemplar är jag benägen att tro att det är sant. 


De ljusrosa blommorna hänger i klasar som bildar rosa kaskader. De doftar inte så mycket, men är desto vackrare att titta på. Jag skar bort en del bortfrusna grenar, men annars är det är en ros man inte behöver fjäska för. 


Onekligen ett av de mer lyckade rosköpen, får jag säga. Jag kan absolut tänka mig att sätta 'Rosenholm' på fler ställen framöver. 

1 kommentar:

  1. Ser ut att vara en alldeles ljuvlig ros, ska lägga den på min önskelista!
    Kram Eva

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!