onsdag 26 juli 2017

Smyginflyttning på uteplatsen

Vädrets makter har varit på min sida idag. Redan före sju imorse var grävskopan igång och flyttade jord. På två timmar var allt klart, och hantverkarna packade ihop sina grejer och åkte vidare. Tre sekunder senare drabbades jag av ett akut fall av "jag-ska-bara"-sjukan, och assisterad av maken baxades trädgårdsmöblerna upp på stenläggningen. Man vill ju se hur det blir på en gång, eller hur? Och visst blir det bra! Jag är så nöjd, så nöjd.


Vi bar tillbaka de gamla möblerna så länge, och är nu ännu mer överens om att bänkarna och parasollet förmodligen blir kvar, men att vi definitivt behöver ett större (längre) bord. Stenläggningen är fortfarande inte avsopad, för stenmjölet ska ligga kvar ett par veckor så att man kan borsta ut det vartefter det sjunker ner mellan stenarna. Men vad gör väl det? 


Sen sprang jag runt i hela trädgården och samlade ihop krukor av olika slag och placerade dem efter den engelska trädgårdsdevisen "all in one place". För att få lite höjd flyttade jag också hit trädet som tidigare har stått vid kökstrappan. Kloten i granit köpte jag på samma ställe som jag hittade mitt zinkbadkar. Tanken med dem har hela tiden varit att vi ska ha dem här, så nu har vi det. 


Hängpelargon, mini-kärleksört och ampelpipört i den fina gröna krukan från Åbergs Trädgård i Ystad hamnade också här och bildar ett helt ogenomtänkt stilleben, men det är fint så länge, tills jag har bestämt vad jag egentligen vill ha här ute. Ska man köra på enhetliga krukor, eller är det lite charmigt med en salig blandning? 


Marschallhållaren från ELDgarden kan väl bli mysig att ha här. De fina korgarna kommer från byns finaste lilla blomsteraffär. I bakgrunden sitter Putte i badet och spanar. 


Maken hjälpte mig att flytta upp krukan med det större fikonträdet från köksträdgården, och i den lilla krukan har jag planterat ett rotskott från rönnspirean. Den är riktigt vacker i kruka, och snart blommar den faktiskt. Jag kanske planterar ut den på sikt, men tills vidare får den stå här och vara stilig.


Snäva kameravinklar är bra när man vill låtsas att allt är färdigt, men i verkligheten är det en hel del arbete kvar, som ni ser på bilden här nedan. Vi ska så gräs på delar av ytan, och så grunnar jag på planteringar och rabatter både lite här och där. Det är väl för väl att jag har lite nya projekt att se fram emot under hösten, haha! 


Bland annat måste jag fixa till övergången mellan den nya jorden och de befintliga rabatterna, och skära ut nya snygga kanter med kantskäraren. Eftersom marken har höjts på en del ställen för att få en jämn yta för uteplatsen, så har en del rabatter hamnat ganska djupt ner, så det får jag grunna på hur jag ska lösa. 


Så var vi alltså smyginflyttade på uteplatsen, och vi har hunnit dricka premiärkaffet här under eftermiddagen. Men nu är det dags att fälla ihop parasollet för idag och ta kväller. Av det utlovade regnet har vi inte sett så mycket än, men det blir säkert ett härligt lerbad här ute när det väl kommer, haha!


Mycket arbete återstår som sagt, men hos mig infinner sig ett märkligt lugn när jag vet att "bollen" är hos mig. Det får ta den tid det tar, men nu är det jag själv som tar över kontrollen. Inatt kommer jag att sova gott, hihi!

5 kommentarer:

  1. Så fint det blev!! jag röstar för blandade krukor hälsar helenatradgard på insta 😊

    SvaraRadera
  2. Blev kanonfint - vilken oas mitt i trädgården !
    Kloten passar perfekt tillsammans med krukorna !
    Ha det så gott och njut !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  3. Snygg form på stenläggningen! Proffsigt! Jag röstar på udda krukor, känns mer "fröken grön" :)
    Tack för att du delar med dig!
    Kram

    SvaraRadera
  4. SÅ himla fint det blev, vilken härlig uteplats och ett smycke i trädgården!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!