torsdag 14 december 2017

Ren, dörrkrans och bortregnade tomteansikten

En av mina roliga drivvedsrenar (han har en bror som står kvar i ladan) fick komma ut och leka i snön häromdagen. Det är något med det där "hembyggda" som jag tycker är så himla charmigt.


När han hade tumlat i snön ett tag sprang han bort och ställde sig vid sidan om verandatrappan. Vilken liten posör! Nedanför trappan har jag lagt granris, men det har visst försvunnit ner i snön, så det hade jag inte mycket för.


På dörrarna hänger årets dörrkrans, som jag gjorde genom att klä grön mossa på förra årets halmstomme. Sen tog jag alla svampar jag hittade i hela pyntlådan och stack ner dem i mossan. Några röda bär blev det också. Eftersom de är gjorda i någon slags frigolit så är det väl inte så hållbart precis, men jag får väl jaga nya svampar på loppis till nästa jul. (Fast då kanske min besatthet av flugsvampar har gått över, hihi!)


Två små gråklädda tygtomtar från något gammalt blomsterarrangemang fick också vara med i kransen. På nära håll är de inte så vackra precis, för deras ansikten har liksom regnat bort. 


Men de små röda luvorna som sticker upp är charmiga på håll. Som små marsipantomtar!


Snön ligger kvar, men det är mest modd efter ett par dagars plusgrader och regn. Det kom lite ny snö idag, men den var så "utspädd" så den smälte bort så fort den landade på marken. Jag håller nog ändå tummarna för en vit jul i år. Hellre en fläckvis vit jul än en som inte är vit alls. 

4 kommentarer:

  1. Hej,

    Jag har läst din blogg i flera år men aldrig kommenterat. Är också tokförtjust i grönt, loppisfynd och bor i ett rött hus med vita knutar på landet.

    Läser dina inlägg med stor förtjusning och med ett stort leende. Ditt språk och bilder är största inspiration! Längtar efter tid och ork (två barn - en femåring och en fyra månader - och en utmattningsdiagnos ställer till det) för att ge vår trädgård en ansiktslyftning som är så behövlig. Och jag gillar de du gör. Dina trädgårdstankar, idéer, beslut och pryttlar. Magiskt!

    Brukar ”hålla mig” ett par dagar från att läsa din blogg, så jag har ett härligt, inspirerande pärlband av inlägg att läsa under nattamningen.

    Tack! Sluta aldrig dela med dig! Fortsätt sprida inspiration och loppis- och trädgårdsglädje! ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men åh, tack! Nu blev jag alldeles varm i hjärtat! 😊
      Så snällt att du tog dig tid att lämna en hälsning.
      Kram från en glad Fröken Grön

      Radera
  2. Vilken fin drivvedsren du har. Drivved kan man använda till mycket.
    Ha det gott
    Kulturtanten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Önskar att jag kunde säga att jag har gjort den själv, men det vore att fara med osanning... 😌

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!