lördag 17 mars 2018

Försådd i torvbriketter

Försådd tycker jag ju egentligen inte är så kul. Innan glasverandan blir tillräckligt varm har jag inget bra ställe att ställa sådderna på, och det där "duttandet" med vattning och omplantering av små sköra plantor har jag helt enkelt inte så bra tålamod med. Men när jag var och storhandlade för några veckor sedan hittade jag torvbriketter från Nelson Garden. Det verkade ju helt klart värt att testa, så det har jag gjort idag. 


Man blötlägger briketterna, så att de sväller upp och bildar små "pods". De har till och med ett färdigt hål där man kan pilla ner fröna, så man behöver inte alls krångla speciellt mycket. När sticklingarna har kommit upp en bit planterar man om hela briketten i en kruka. Det här känns ju riktigt idiotsäkert, hihi! För min del blev det sådd av fem olika sorters tomater, och så några Halloween-pumpor. 


För att hålla reda på mina små sådder färgkodade jag de olika sorterna med hjälp av målade tandpetare, som jag stack ner i sidan på varje brikett. Kom-ihåg-lappen (för en sådan måste jag naturligtvis ha) sitter upptejpad i locket på min frölåda. Nu känner jag mig otroligt proffsig, haha!


Nu hoppas jag på tomatplantor i mängd, så att jag kan fylla både växthuset och några pallkragar till sommaren. Köpta tomater får ju aldrig riktigt den där smaken som hemodlade solmogna tomater får. 


Jag ställde briketterna på en zinkbricka med hög kant och handtag, som jag också hittade i mataffären. Det blir smidigt att kunna vattna direkt på brickan, och att kunna flytta runt den i huset efter behov och behag. 

2 kommentarer:

  1. Men åh, vad fyndigt med tandpetarna! :) Har också sått lite tomatfrö, men jag säger som du; Det är inte riktigt min grej med allt detta duttande... Men jösses vilka skördar en kommer att få! (...eller inte....)
    Fin lördag till dej!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tandpetare var liksom det enda jag hade hemma, men det blev faktiskt inte så dumt!
      Återstår att se om jag vattnar bort färgen...

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!