onsdag 18 juli 2018

Regn och tvättstugestädning

Till min stora glädje har det regnat precis HELA dagen idag. Grässtråna i gräsmattan har redan sträckt upp sig, och det känns som om hela trädgården drar en lättnadens suck. Själv latade jag mig i soffan första halvan av dagen, men nu på eftermiddagen fick jag ett ryck och började förbarma mig över vår megastökiga tvättstuga. Nu är linneskåpet städat och handdukar och juldukar som legat nytvättade i högar sedan jul (hrmm...) är strukna och prydligt undanstoppade. Så skönt att det blev gjort!


Jag passade på att flytta om och flytta ut en massa grejer, som till exempel den gröna pallen vid badkaret. Den passar nämligen alldeles förträffligt bra nere i stugan, så den har fått flytta dit. När det slutar regna (typ imorgon) ska jag nog flytta ner den mindre målarpallen dit istället. Det behövs en pall eller ett litet bord vid badkaret som man kan lägga grejer på när man badar; i mitt fall mobilen, eftersom jag ofta ligger och lyssnar på poddar när jag badar. När jag städade idag avverkade jag hela tre sommarprat: Mandelmanns, Bianca Ingrosso och Katarina Wennstam. Alla var riktigt bra, men den sistnämnda i synnerhet. 


Efter sortering, uppröjning och omflyttning torkade jag av alla ytor och dammsög golv, tak och fönstersmygar. Jag får ändå säga att de där Brago-plattorna är lättstädade. Hur golvet ser ut under är en annan femma, men det man inte vet lider man ju som bekant inte heller av, haha!


Av förklarliga skäl (= kombinationen värmebölja och vattenbrist) har vi inte tagit några badkarsbad  i sommar, men till hösten lär det bli desto fler. Då blir det säkerligen söndagstradition med ett varmt bad igen. Flaskorna med skumbad och badsalt står redo i det ljusblå skåpet, som fortfarande inte har något glas i skåpdörrarna utan är öppet rakt in. 


Ja, nu är det riktigt fint nere i tvättstugan. Återstår bara att städa bort alla grejer jag flyttade ut i källarhallen, haha! Det får väl bli ett projekt för nästa regniga dag, som enligt väderprognosen iallafall inte kommer att bli imorgon. Törs man hoppas på en dag med lite mer lagoma sommartemperaturer?

2 kommentarer:

  1. Men oj så skönt med regn, lyllos er! Skicka hit regnmolnen sen är du snällt! Här har det inte kommit något sen i april nämligen...

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det här har verkligen varit en makalöst torr sommar. Vet att ni brukar ha torka på Gotland, men det här slår väl alla rekord även hos er. Mycket i trädgården är bortom all räddning, men det räckte med en regnig dag för att gräsmattan iallafall skulle vakna till liv. Det tråkiga är ju att man inte har vågat plantera något nytt på hela sommaren. Abstinens! Vi får hålla tummarna för att vi har en lång trädgårdshöst framför oss!

      Kram!

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!