fredag 10 oktober 2014

Kirgislök

För jag vet inte vilken höst i ordningen är jag alldeles för snål för att köpa alliumlökar. Hur gärna jag än skulle vilja ha dessa läckra utropstecken i rabatterna, så har jag himla svårt för att hosta upp den "gigantiska" summa pengar som en ynka lök faktiskt kostar. (Undrar just om jag har varit smålänning i ett föregående liv?) 


I år slog mig tanken att kirgislök kanske kan vara ett hyfsat budgetalternativ. (Hör kanske till och med till allium-familjen?) Sagt och gjort. Två påsar slog jag till på, och nu ligger lökarna och väntar på att få komma ner i jorden. Jag har läst att den visst är bra för att skrämma sorkar på flykten, och har man tur så bildas det visst sidolökar som genererar ännu fler blommor kommande år. Det låter ju som hyfsat bra valuta för pengarna för en snåljåp som jag.

7 kommentarer:

  1. Kommer bli så fint här i backen till våren 😍

    SvaraRadera
  2. Vackert höststilleben! Jag utser härmed dig till hederssmålänning! Att inte jag har tänkt på kirgislök, som ändå är född smålänning : )
    Ha det så gott i helgen
    Anette

    SvaraRadera
  3. Här är en till som är snål och har planterat kirgislök istället för allium. Såg en fantastisk plantering helt fylld med allium i våras och kände mig inspirerad att göra en likadan tills jag insåg kostnaden. Hoppas du får en trevlig helg. Liza

    SvaraRadera
  4. Tips!

    https://www.eurobulb.nl/index.php/details/794/Spring+flowering+bulbs/Allium+%28ornamental+onions%29/large+flowering+varieties/Allium+aflatunense+Purple+Sensation.htm

    4 spänn stycket, överkomligt!!

    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  5. Fast jag har levt i tron att allium och kirgislök är väl av samma släkte, eller åtminstone är väl kirgislök en sorts allium? På nåt ställe när jag googlade stod det att kirgislök var det svenska namnet på allium... Rätta mig gärna om jag har fel... men jag har i alla fall alltid kallat alla mina bollar för allium ;)
    Oavsett vilket så blir det nog jättefint!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  6. Ja, det är nog så att "allium" är ett samlingsnamn för flera olika löksorter. Fast nog skiljer de i pris? ;-)

    SvaraRadera
  7. Kirgislöken är väl nog så fina utropstecken i rabatterna! (Var tvungen att googla på den):)
    Kanske något för mej också när jag tänker efter!
    Ha en fin helg....med lökarna!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!