måndag 20 november 2017

Julträd

Redan för 1,5 år sedan köpte jag en stor ljusstake i trä på en loppis i Löddeköpinge, som sedan dess har blivit stående på vinden. När jag köpte staken visste jag inte riktigt vad det var, men i efterhand har jag lärt mig att det är ett så kallat julträd, som är ett hantverk med historiska rötter i Blekinge. Lite extra kul, med tanke på att jag själv har anknytning till just det landskapet. Blekinge Museum har en hel samling av just julträd, och på museets hemsida kan man läsa följande: 

"Julträd är ett slags ljusstake prydd med äpplen, som förekommer i stora delar av södra Sverige. Men ingenstans är julträden så vackra och varierade som i Blekinge. En mängd olika figurer som hästar, fåglar, blommor och blad pryder träden. Julträdens historia är höljd i dunkel. De äldsta träden som vi med säkerhet kan datera i Blekinge är från 1870-talet, men de har säkert förekommit tidigare. Speciellt för julträden i Blekinge är deras varierande och fantasifulla utseende."


Som bilden ovan visar var mitt julträd helt omålat när jag köpte det, vilket i och för sig var läckert på sitt sätt, men kanske inte så "varierande och fantasifullt" direkt. I lördags fick jag för mig att jag skulle måla det själv. Det stod ju ändå på vinden och skräpade, så jag tänkte att jag inte hade så mycket att förlora på att prova. När vi ändå var och tittade på kakel, så passade jag på att gå till färgavdelningen och köpa färg. Om man vill vara riktigt traditionell ska man nog egentligen måla med äggoljetempera, men jag hittade dekorlasyr i en realåda för 10 kronor burken, så jag tog det istället. 


Allmogefärger i rött, grönt och gult blev det, och nyanserna passade alldeles utmärkt i sammanhanget. För att få färgen täckande så laserade jag i lager på lager. Pinnarna, som man ska sätta färska äpplen på, behöll jag trärena. Resultatet blev faktiskt inte så dumt!


Julträdet är ganska högt, så det är inte helt lättplacerat i vår lilla stuga. Jag tänker nog ändå att det ska få stå som centerpiece på matbordet i gröna rummet i jul. Nu är det bara juläpplena som fattas! Fast säkert kan man dekorera det med annat också. 

8 kommentarer:

  1. Så vackert du målat ditt julträd, nu framträder varje sak så fint! Jag har bara sett enklare varianter av julträd, ditt är verkligen fint ... när det är målat.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt så bra du kan "få till det".Snyggt jobbat! hälsar Jejja

    SvaraRadera
  3. Kul julträd! Och det blev mycket finare med färg tycker jag. Vad påhittig du är. Det gör sig nog väldigt bra i grönarummet.
    Kram/ Nettan

    SvaraRadera
  4. WOW!!! Gläder verkligen en sann allmogeälskare:) Ljuvligt juligt!
    Skorpan

    SvaraRadera
  5. Hej.
    Liksom du köpt ett omålat julträd.Letade på hjälp med färgsättning och färgtyp.Så kom jag in på din blogg.Toppen.Nu ska jag skrida till verket.Mitt i sommaren ,för sedan blir det inte tid.

    SvaraRadera
  6. Svar
    1. Tack! :-)
      Det blev ju inte så mycket detaljer direkt, men det var lagom svårt för en amatör.

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!