tisdag 20 mars 2018

Kalanchoe 'Sunny Balloon'

Haha, igår kväll var jag så uppslukad av "The Crown" på Netflix att jag glömde publicera det här blogginlägget! Så kan det gå... Hur som helst. Förra veckans bukett blev ingen bukett, utan en krukväxt som heter Kalanchoe 'Sunny Balloon'. Jag sneglade på den redan för några veckor sedan, och när jag hade vägarna förbi byns finaste lilla blomsteraffär i torsdags slog jag till. Visst är den helt magiskt vacker!


Min lilla "solballong" är, som namnet antyder (för den som är duktig på latin), släkt med de inte helt ovanliga krukväxterna våreld och höstglöd, men just den här varianten är helt ny för mig. 


Kalanchoe klarar att stå både i fönstret och en bit in i rummet. Min får stå på köksbordet i en grön plåtkruka. När det gäller vattningen kan man låta jorden torka upp lite grann mellan varven. 


Kanske är det en slit-och-slängväxt, precis som dess släktingar tenderar att vara, men å andra sidan brukar ju de andra varianterna vara väldigt tåliga. Förhoppningsvis hänger min nya älskling med ett bra tag. 


Inatt har det kommit snö igen. Jag säger inte så mycket mer om det. After all, tomorrow is another day...

2 kommentarer:

  1. Oh vilken fin blomma! Annorlunda...
    The Crown måste jag se, älskar såna engelska serier :)
    Japp, kallt och snö har det kommit inatt, inte mycket men ändå. Jag blir såååå TRÖTT på detta väder, usch.
    Varm kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. TRÖTT, sa Bull... Onekligen lite svårt att tänka sig att det är vårdagjämning idag. Törs man hoppas på lite trädgårdsväder till påsk, tro? Vi får hålla både tummar och tår för det!

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!