tisdag 28 januari 2020

Tre böcker i januari

Jag ligger faktiskt på plus när det gäller mitt nyårslöfte att läsa minst 12 böcker i år. Jag har nämligen redan läst TRE, och då är ju januari inte ens slut. Fast jag medger att jag har gjort det lite lätt för mig genom att välja sådant som är förhållandevis lättsmält. Jag tänker att det kommer att bli lättare att hålla det där löftet, om jag faktiskt redovisar vad jag läser här på bloggen. Det blir ju lite som att väga sig offentligt när man bantar, hihi! Här kommer alltså ett par korta recensioner på årets tre första böcker, som är skrivna av två svenska författare jag inte har läst något av tidigare. 

De två första böckerna jag läste var Simona Ahrnstedts "En enda natt" och den fristående fortsättningen "En enda hemlighet", som jag fick begagnade i ett julklappsbyte. Böckerna tillhör genren romance, som har fått ett rejält uppsving sedan "Fifty shades of gray"-böckerna (som jag faktiskt inte har läst) kom, och nog anar man att Simona Ahrnstedt har hittat viss inspiration i dem. De här böckerna är väldigt snabblästa och språkligt sett ganska välskrivna, men i ärlighetens namn inte riktigt my cup of tea. Jag tycker att persongalleriet känns stereotypt och platt, med huvudpersoner som alla är vansinnigt vackra, framgångsrika och förmögna på ett eller annat sätt. Det känns lite som Jackie Collins, fast på svenska. Båda historierna slutar dessutom ganska förutsägbart, men ett happy ending är väl mer eller mindre en regel i just den här genren. Det finns en tredje och avslutande del i serien, men jag känner att det räcker för mig att ha läst de två första.  

  

Som en kontrast till de passionerade kärlekshistorierna, kände jag att jag behövde något mer råbarkat. Därför blev bok nummer tre deckaren "Dvalan" av Camilla Grebe, som jag inte heller hade läst något av tidigare. Däremot har jag läst mängder (och då menar jag verkligen MÄNGDER) av deckare genom åren och är numera ganska svårflörtad när det gäller just den genren. Jag gillade att Grebes berättelse växlar mellan tre olika berättarperspektiv, som alla får berätta sin sida av historien i jag-form, men i övrigt tycker jag att själva storyn känns ganska tunn. Det dröjer faktiskt ända till sidan 353 (av totalt 479) innan den tar skruv, fast inte ens då känner jag mig speciellt överraskad. Det här är en bok som fungerar helt OK som tidsfördriv, men som ganska snabbt kommer att falla i glömska. 


Tre ganska mediokra böcker alltså, men en väldigt bra uppvärmning för resten av bokåret 2020. Nu har jag ju äntligen kommit igång med min läsning! Ska jag våga mig på något mer utmanande som bok nummer 4, kanske? Kom gärna med tips!

8 kommentarer:

  1. Läs böcker av Anita Salomonsson, ofta romaner som handlar om kvinnor som levde förr, med ett underbart språk. Tex: Ängeln i posthuset. Armade cykel. Vackrast var ändå mamma. med flera...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett helt nytt namn för mig. Det måste jag kolla upp. Tack för tipset!

      Radera
  2. Håkan Nesser! Alla, men för att säga några, Berättelsen om herr Roos och Levande och döda i Winsford. Lyckliga du om du inte läst dem!

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaaa! Underbar författare! Har läst ganska många, men "Berättelsen om herr Roos" har jag missat. Får lägga den på minnet. Tack för tipset!

      Radera
  3. Måste tipsa om Kristina Sandbergs Maj trilogi, kanske inte det mest lättsamma att läsa men sååå himla bra! Och Karin Wahlbergs Lasarettet- trilogi. Kanske inte faller alla i smaken men jag fullkomligt slukade dom. Trevlig läsning! /Rebecca

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kristina Sandberg har jag hört flera som gillar. Och deckare kan man ju aldrig få nog av. Tack för tipsen!

      Radera
  4. Vill du stiga in 1790-talets atmosfär i Stockholm ska du läsa Anna Laestadius Larssons trilogi som börjar med Barnbruden. Fascinerande läsning i romanform med historisk inramning - sträckläste alla tre böckerna under jul. Så bra !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dem har jag inte läst. Skriver genast upp. Tack för tips!

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!