fredag 19 februari 2021

Att bli galen på DCL

Visste ni att en ny EU-standard för takuttag och stickproppar trädde i kraft förra året? Den nya standarden kallas DCL (Devices for Connection of Luminaires) och gäller numera som lag vid nyinstallation av el. Själv hade jag ingen aning om det, och jag gissar att majoriteten av den svenska befolkningen inte har det heller. Insikten drabbade mig som ett slag i ansiktet, när elektrikerna var här i början av veckan och smällde upp klumpiga dosor på två ställen i taket med separat upphängningskrok bredvid. Jag trodde de drev med mig först, men det visade sig tyvärr vara den enda godkända modellen för utanpåliggande konstruktion. Hjälp, så fult! 


Hur kan man införa en ny standard innan branschen har hunnit ta fram vettiga produkter? För hur i hela friden är det tänkt att man ska kunna hänga upp en taklampa på ett snyggt sätt här? Dosan går inte att gömma under takkoppen som finns på de flesta vanliga lampor på marknaden, och dessutom sitter själva stickkontakten på andra sidan dosan, så man får linda sladden runt sidan på dosan. Det är ju helt galet primitivt, och det gjorde mig verkligen helt galen, för jag tyckte att det förstörde intrycket i hela köket.


Våra tålmodiga byggare förbarmade sig över eländet och kom fram till att det enda sättet att göra detta snyggt vore att köra på en annan DCL-variant, där man monterar in dosan på insidan av det nya taket. Då kan man nämligen få ett platt och fint uttag med inbyggd krok på utsidan. De löste sedan problemet på 10 minuter genom att lyfta på en av golvbrädorna på vinden och gräva sig ner genom kutterspånet till kökstaket, så att elektrikerna kunde montera dosan där istället. Nu sitter det något som iallafall liknar normala platta uttag i taket, och jag kan andas ut och sova gott i natt. Man undrar ju verkligen varför elektrikerna inte föreslog den inbyggda lösningen redan från början.



Min lärdom av detta är att man måste läsa på lite grann innan man anlitar fackmän, så att man har kunskap kring alternativen och vågar ifrågasätta saker under processen. En annan lärdom är att bara anlita hantverkare som verkligen månar om kunden. De växer uppenbarligen inte på träd, men våra duktiga och kreativa byggare hör definitivt till den kategorin. Det är också anledningen till varför vi väljer att anlita dem år efter år. Däremot kommer vi med största sannolikhet att anlita en annan elfirma nästa gång...

8 kommentarer:

  1. Nja - det är väl branschen som inte brytt sig om att förändringen var på väg. Den har ju varit känd ett tag innan den trädde i kraft. Jag trodde faktiskt att den hade varit i kraft längre än sedan förra året. Härligt att ni hittade en lösning till slut.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tydligen har det varit på gång sedan 2009, men vi har haft någon slags "övergångsperiod" under mer än 10 år. Verkar onekligen ändå som att branschen inte riktigt har hängt med, förrän nu när det är ett faktum. Men så länge man installerar innanpåliggande el är det ingen större skillnad. :-)

      Radera
  2. Så idiotiskt! Det förklarar varför det var en så märklig kontakt på mina nya lampor jag köpte nyligen. Tänkte att det var säkert något utländskt uttag de var menade för. Jag behövde aldrig använda dem, utan skarvade till en annan typ av sladd eftersom de inte skulle anslutas i taket.
    Hm, så knäppt! Bra att de ändå löste det för er.
    Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det lär nog vara den nya standarden på taklampor man köper framöver. Men de gamla stickpropparna finns nog fortfarande att köpa, om man vill byta. I köket har vi fått göra tvärtom: Byta de gamla stickpropparna till nya.

      Radera
  3. Det är det bästa som hänt mänskligheten. Jag ser bara fördelar. Alla som inte är bakåtsträvare ser dessa fördelar annars får man nog tänka om och läsa på lite.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du så här tre år senare tog dig tid att upplysa mig om att jag är bakåtsträvande. Men du har nog inte tagit dig tid att läsa hela inlägget. Jag ifrågasatte aldrig tekniken. Bara elektrikern vi anlitade, som gjorde en utanpåliggande lösning som var helt opraktisk, istället för att från början föreslå en takintegrerad lösning som blir både vettigare, snyggare och mer praktisk. Det hade kostat oss både tid, svordomar och pengar.

      Radera
  4. "Min lärdom av detta är att man måste läsa på lite grann innan man anlitar fackmän"
    Ja, kunskap är ju aldrig onödig. Själv får jag nästan alltid korrigera de elektriker jag anlitar när de är på väg att göra något fel eller olämpligt. Tyvärr får man ju inte utföra elinstallationsarbete själv om man inte är elektriker trots att det i det flesta fall skulle bli både bättre och billigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle nog inte våga mig på att göra elinstallationer, även om det var tillåtet. 😊

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!