tisdag 9 mars 2021

Bokrean 2021

Bokrean var alltid en stor grej när jag var liten. Vi bläddrade i katalogen hemma vid köksbordet och kryssade för vilka böcker vi skulle köpa, och sen hängde vi på låset när bokaffären väl öppnade på morgonen, ofta redan i ottan. Ja, ibland till och med på natten! Den årliga bokrean nuförtiden har tappat den där hajpen som omgärdade den förr, för nu kan man ju i stort sett köpa billiga böcker när som helst och var som helst. Fast jag brukar iallafall shoppa loss lite när det är dags för den traditionsenliga rean i februari. I år blev det av förklarliga skäl inget fysiskt besök på någon bokhandel, men istället gjorde jag en beställning via nätet. Ska vi ta oss en titt på vad jag klickade hem?

"Samlade verk" av Lydia Sandgren 
Vinnare av Augustpriset 2020 i den skönlitterära klassen och förra årets stora litterära snackis. En roman på över 700 sidor med en härligt kaxig titel för att vara en debutroman. På förlagets hemsida presenteras boken så här: 

"En roman om djup kärlek, mångårig vänskap och konst i spänningsfältet mellan fiktion och sanning. Den tar med oss till Göteborg, där en stor retrospektiv utställning över konstnären Gustav Beckers verk från 1980-talet och framåt förbereds. Vart psykologistudenten Rakel än vänder sig, möter hon sin gåtfullt försvunna mammas ansikte på utställningsaffischen som är tapetserad över stan."


"Familjen" av Johanna Bäckström Lerneby
Augustprisnominerad i kategorin facklitteratur förra året. En reportageroman om hur en kriminell familj i Angered kontrollerade en hel förort med 50.000 invånare. Förlagets presentation: 

"Vissa säger maffia, själva kallar de sig problemlösare. I områden där samhället sviker, står andra beredda att ta sig an uppgiften att skipa rättvisa och utöva makt. Som familjen Al Asim. Under mer än ett decennium har den prisbelönta journalisten Johanna Bäckström Lerneby följt familjen från Angered."


"Överlevarna" av Alex Schulman
Författarens första fiktiva roman, där många händelser ändå tycks vara hämtade från den egna uppväxten. Förlagets presentation: 

"Tre bröder åker tvärs över landet för att sprida sin mors aska vid torpen, som ingen av dem besökt på 20 år. En roman om att uppleva sin barndom som vuxen."


"De sju systrarna" av Lucinda Riley
Den första delen i en serie, som verkar ha förtrollat många läsare världen över. Den sjunde och sista delen kommer ut i vår. Förlagets presentation: 

"Maia D'Aplièse har länge isolerat sig i sitt barndomshem vid Genèvesjön. Men efter att hennes adoptivfas hastigt går bort förändras allt. När hennes fem systrar kommer för att ta farväl av fadern, får de alla varsin ledtråd, en nyckel till deras förflutna."


Det var väl en salig blandning? Jag är verkligen allätare när det gäller litteratur, och litteraturen är ju verkligen som en påse gott och blandat. Det finns en smak för varje tillfälle. Ibland vill jag ha något dramatiskt och spännande, ibland vill jag ha något verklighetsbaserat. Ibland vill jag ha en historia att bita i, ibland vill jag ha något lättsamt och lättläst. Jag får väl återkomma och berätta vad jag tyckte, när jag har läst klart. Har ni läst någon av dem?

2 kommentarer:

  1. Jag har precis lärt klart den sista delen av de som finns ute i Sju systrar-serien. Tycker de absolut är läsvärda om man gillar historiska dramaromaner. Byter gärna bort sju-systrarna böckerna om du vill fortsätta läsa serien, så återanvänds det minst en gång =). Jag bor i grannbyn.... inser att det är lite stalkervarning att veta det, men jag såg ert hus när jag körde förbi en gång och kände igen det från bloggen.

    SvaraRadera
  2. Inte alls konstigt att du kände igen vårt hus. Nästa gång du kör förbi får du tuta! :-)

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!