onsdag 8 januari 2020

Trädgårdsdrömmar

För att somna om kvällarna räknar jag aldrig får. Jag gräver i trädgården och planterar rabatter, buskar och träd. Ja, inte på riktigt naturligtvis, men i min fantasi. Lugnt och metodiskt väljer jag ut växter som jag vill ha. Sedan gräver jag ett hål i taget, stoppar ner något fint, vattnar och trycker till jorden. Planta efter planta, buske efter buske, träd efter träd. Problemet är att jag aldrig hinner se det färdiga resultatet innan John Blund kommer, hihi!


Ofta blir jag sugen på att omvandla mina "insomningsrabatter" till verklighet. Som i rabatterna på framsidan av huset, där jag skulle vilja gräva ut ännu mer och göra om lite grann. Rosor och klätterhortensia kan få vara kvar, och pionerna på hörnet med för den delen, men övriga perenner ser lite tråkiga och "duttiga" ut. Det är för lite av samma sort, helt enkelt. Det får kanske bli ett projekt att satsa på när det är midsommar-rea på plantskolan, så att man kan köpa MÅNGA perenner av samma sort och plantera dem i större grupper. 


Ett annat ställe, som jag ofta fantiserar om att jag fixar till, är hörnet längst ner bakom uteplatsen. Den lilla rabatten som redan finns där håller på att bli "uppäten" av buskarna bakom, och även den känns "duttig" och klen. I mina fantasier har jag grävt bort gräsmattan här många gånger, men jag planterar olika saker varje gång. I verkligheten skulle jag vilja runda till det där hörnet lite grann, så att det harmonierar bättre med rundningen i stensättningen. Kanske planterar jag buskar av något slag. Eller prydnadsträd som inte blir så höga. Eller rosor. Eller perenner. Jag kan inte bestämma mig för vad jag faktiskt vill göra, men det är ju ett angenämt problem. 


Fruktträd är också trevliga att låtsasplantera. Vi har en gigantisk gräsmatta på framsidan, som jag förvandlar till en orchard från min plats under täcket. I den här delen av trädgården är det sol hela dagarna, vilket borde göra den till en perfekt plats för fruktodling i verkligheten också. En häck som gränsar av lite och några prydnadsbuskar finns det också gott om plats för. 


Blir sommaren 2020 året då jag gör verklighet av några av mina drömmar? Det vore ju trevligt om det blev så. Men fram tills dess trädgårdsarbetar jag från min plats under täcket, hihi!

1 kommentar:

  1. Hihi - jag gör likadant, mycket trevligare än att räkna får !
    Ha det så gott!
    Kram/Isa

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!