måndag 2 januari 2023

Nere i varv och trädgårdsfantasier

Nu är jag så nere i varv att jag har tappat kontrollen över veckodagarna helt. Jag var tvungen att ta fram min nya kalender (ja, en i högsta grad analog sådan) för 2023 och kolla hur veckan ser ut. Jag mjukstartar med en jobbdag i övermorgon, men i övrigt har jag sett till att vara ledig hela den här veckan också. Imorgon ska jag nog ta maken med mig på en sushi-lunch i Kristianstad. Vi behöver bunkra upp lite nytt i kylskåpet också, för där börjar det bli ganska tomt nu. Den sista julskinkan och grönkålen gjorde vi sallad på igår. Skönt att slippa julmat tycker jag, fast vi var ändå duktiga i år och höll nere på det mesta. Ingen blir glad av gammal rödbetssallad i kylskåpet. Inte ny heller, för delen.

Idag kom senaste numret av "Allt om trädgård" i brevlådan, så ikväll ska jag nog ägna mig åt lite vårdrömmar. Märkligt det där med hur trädgårdslängtan fungerar. För mig går det liksom från hundra till noll på hösten och från noll till hundra så fort vi har passerat nyår. Förra året blev det inga större projekt, men i år tänker jag försöka ta tag i den sista lilla snåriga plätten av det vi en gång kallade moraset. Jag borde göra det lätt för mig och bara plantera rhododendronbuskar där (jag har redan fem stycken sådana som står i pallkragar och väntar på utplantering), men det är så himla lätt att tankarna drar iväg mot något helt annat. En damm med en liten brygga, kanske? En gammaldags engelsk fåfänga? En grusrundel? En paviljong? Haha, ja ni hör ju! Tur att det är gratis att fantisera. Inte är det speciellt jobbigt heller. Den typen av trädgårdsarbete kan man göra i pyjamas, och det passar mig utmärkt den här veckan. 

2 kommentarer:

  1. Ja men där har vi ett bra tips till från dig. Tack! Köpa en trädgårdstidning och få trädgårdshjärnan att gå igång. En liten damm med rhododendron i bakkant låter ju kanonfint. Kram Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Älskar att bläddra i trädgårdstidningar. Alltid hittar man något man känner att man "villhöver". Hur folk gör för att få enhetliga genomtänkta trädgårdar begriper jag inte. 😊

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!