tisdag 19 januari 2010

Vita fläckar

Trots att det gått två år sedan vi tog över Solhäll, så finns det outforskade hörn kvar.

Ni som följer den här bloggen vet att det finns både källare, vind och lada kvar att ta tag i. Ur ladan har vi redan "räddat" en del fynd, som ett köksskåp och några roliga metall-tallrikar som sitter i hallen.

Ovanpå ladan finns det ett loft, som vi ännu inte genomsökt ordentligt. För att komma dit måste man klättra på en stege utifrån, och eftersom golvet sviktar betänkligt, har vi inte gett oss på några större upptäcktsfärder där. Sticker man in huvudet så ser det ganska tomt ut ut, men det vi tror är husets originalfönster (i mer eller mindre dåligt skick) finns iallafall kvar här. Det finns även en liten sidodörr på ladan, som vi fortfarande inte har hittat nyckeln till. Vi misstänker att det gömmer sig ett gammalt utedass, eller en minimal redskapsbod, bakom dörren.

I källaren ligger det "skräp" i alla möjliga hörn. Här finns en gammal träbalja, som förmodligen tjänstgjort som "tvättmaskin" en gång i tiden. Den skulle man kunna göra något häftigt av, - kanske plantera något i den och ha den i trädgården? Mindre spännande är en gammal nattlatrin som står i ett hörn, och som vi inte ens vågat lyfta på locket på...

Under en massa äckliga gamla filtar (som åkte ut redan för två år sedan) hittade vi den här fina gamla skolästen:


Fin som snus!

Vinden har jag ju redan visat bilder på. Här finns också en och annan "kattsmyg" som är outforskad. Dammråttor, riktiga råttor (nåväl, möss iallafall), muggiga gamla herrkläder, och inte minst en känsla av klaustrofobi, gör att det inte riktigt har varit lockande att krypa in där än...

Tänk, så många skatter som kanske bara ligger och väntar på att bli upptäckta!
(Eller kanske inte...)

1 kommentar:

  1. Jag kommer, jag kommer och jag kryper mer än gärna:):):)
    Jisses vad spännande, där kan ju finnas vad som helst låter det som och hade det varit jag som var omringad av möjliga skatter hade jag inte kunnat sova en blund förrän jag forskat i vad som göms!!!!!

    Käre nån, skolästet måste kännas underbart att hålla i näven, det har ju några år på nacken.., det är minsann historia det.
    Ja du.., det var kul att läsa om dina skatter....

    Nu skall jag försöka drömma mig bort till skattlandet som ligger bara runt hörnan.., min underbara säng kallar:)
    Sussa gott och så skickar jag med en massa kramar oxå....
    Marianne

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!