onsdag 20 december 2017

Jul på momangen

Från och med idag börjar en lång julledighet för oss på Solhäll, hurra! Vilken lycka att ha sparade semesterdagar, för nu känns de verkligen välbehövliga kan jag säga. Vi firade ledigheten med att åka och köpa gran, och naturligtvis fick den komma in i stugan omedelbart och bums. Vanlig rödgran ska det vara, tycker jag. Den doftar så gott och är så härligt gammaldags. Årets exemplar är nog den tjusigaste granen vi kommit hem med hittills, får jag säga; symmetrisk, kurvig och alldeles lagom hög. 


Jag har en hel flyttkartong med julgranspynt på vinden, med pynt som jag har samlat på mig under de senaste 25 åren. Varje år är det lika kul att välja kulor. (Ursäkta dålig ordvits, hihi!) I år valde jag rött och vitt som tema: Röda kulor, vita hjärtan och flugsvampar på snöre. Här och där smög jag in några små guldstjärnor i metall, och under granen sitter julugglan och vaktar ett hittills ensamt paket. 


Julkänslan har haft lite svårt att infinna sig i år tycker jag, men gran på plats i stugan var onekligen en quick fix när det gäller julstämningen. Det blev minsann jul på momangen! Det bästa av allt är att jag har tre lediga dagar kvar innan det är jul på riktigt. Skönt med gott om tid att fixa färdigt allt, men framförallt tid att hinna landa lite grann. Det här med att ha semesterdagar kvar i december får nog bli början på en ny tradition, tror jag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!