måndag 17 juni 2019

Curry nam nam

Curryplanta, curryeternell, curryört, helichrysum italicum; kärt barn har som bekant många namn. Trevlig är den iallafall, den silvriga lilla krukväxten, som fick följa med mig hem efter ett besök på Solnäs gård i Fjelie.


Och nog luktar den curry, när man drar med fingrarna genom det silvriga bladverket. "Men stoppa den för guds skull inte i maten!" sa tjejen i kassan på plantshoppen. "Den smakar verkligen inget vidare." Nu är jag inte så jätteförtjust i traditionell curry, så det är ingen risk. Men visst är den vacker att titta på?


Jag har hört att den faktiskt går att övervintra, bara man ställer den frostfritt. Det kan ju vara värt ett försök. Går det så går det - går det inte så går det inte. Det är min devis när det gäller det mesta i trädgården. 

1 kommentar:

  1. Så söt växt! Mja, curry är väl inte den mest goda kryddan men den var fin där i krukan :)
    Önskar dig en fin midsommarvecka, hoppas vädret håller i sig nu...
    Sommarkram från Titti

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!