måndag 6 januari 2020

Otto's Thrill

När jag besökte Sofiero i augusti blommade deras dahliaträdgård som allra bäst. En av de allra maffigaste blommorna var 'Otto's Thrill', som såg ut som en 'Café au lait'-dahlia fast ljuvligt rosa. Jag bestämde på stående fot att jag absolut måste ha en sådan i min trädgård sommaren 2020, och idag förhandsbeställde jag TRE knölar på en trädgårdsbutik på nätet. Att den här dahliatypen kallas för "dinnerplate dahlia" kan man förstå, för blommorna blir verkligen tallriksstora.

Bildkälla: Lökar&Knölar

'Otto's Thrill' har fått sitt namn av odlaren Otto Aumiller, som tog fram den 1956 i USA. I sitt hemland har den belönats med över 90 olika trädgårdspriser, och även engelska RHS (Royal Horticultural Society) har tilldelat den priset "Award of Garden Merit". Det kan man ju verkligen förstå när man ser den!

3 kommentarer:

  1. Helt amazing! Wooow så fin, underbar färg. Jag gillar Dahlior men har inte någon stans att övervintra knölarna. Fast jag tror jag måste ha några i år i kruka. Kram Pia

    SvaraRadera
  2. Åhh vilken snygging - den var svår att motstå, tack för tipset !
    Gick direkt till hemsidan och klickade hem några stycken - skulle ändå ha dahlior till de stora krukorna vid växthuset.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!