onsdag 25 augusti 2021

Man tager vad man haver

Jag är ingen frukostätare (förutom när jag bor på hotell), så alla mina frukostar består i princip av samma sak: A-fil med müesli. Den här veckan har jag lyxat till det lite extra med en näve amerikanska blåbär. Köpta sådana. Våra egna blåbär i köksträdgården har en bra bit kvar innan de är mogna nog att ätas. Vi får väl se vem som hinner först i år; vi eller fåglarna. 

Utanför fönstret på södersidan i röda rummet vajar en buddleja i vinden. Den är himla gles och tråkig nertill, men om man höjer blicken så är den faktiskt riktigt tjusig upptill. Kul med blommor som man kan njuta av inifrån soffan. Dessutom brukar de vara välbesökta av trädgårdens alla fjärilar, men när jag tog bilden var det visst inte en enda där. 

Trädgårdsstolen som jag spontant målade om i grönt förra sommaren är numera rödstrimmig. Så går det när man fuskar med underarbetet och sedan dessutom målar med icke väderbeständig inomhusfärg. Vad lär jag mig av det? Ingenting, för jag kommer alldeles säkert göra om det igen, hihi!

Världens bästa granne smygläste på bloggen att jag missade den bästa skylten av alla vid mitt besök på Rörbäckens trädgård. Den dök plötsligt upp som present på min födelsedag. Sa jag att hon är världens bästa granne?

Nere vid bastustugan blommar det dahlior i korgar längs väggen på södersidan. Även de mer oansenliga sorterna är vackra i all sin enkelhet, som den här gula. Fast i ärlighetens namn väntar jag mest på att Café au lait ska behaga slå ut. Det ser dåligt ut.  


På glasverandan är det än så länge varmt och gott om kvällarna. Ibland får man öppna dörren och vädra en snabbis, för fönstren går inte att öppna. Jag är fortfarande så himla nöjd med vårt nya bord. För att slippa se de flagnande fönsterbrädorna fuskade jag och drog på lite vit fönsterfärg här och där, när vi ändå hade penseln framme häromdagen. Riktig ommålning blir det inte i år, men nu ser det ju iallafall fint ut på bild, hihi!


Ja, nu blev det ett sådant där inlägg med en salig blanding av överblivna bilder. "Man tager vad man haver," sa ju Kajsa Warg som bekant, och det tyckte jag lät bra idag. Och nu börjar snart min lilla  onsdagstradition: "Trädgårdsmästarna" på kanal 7. Bäst att lägga sig i startgroparna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!