måndag 12 september 2022

Rösträkning och klena hortensior

Ni som valvakade i TV-soffan igår vet redan att det tog lång tid innan alla röster var färdigräknade. Det är en lång procedur som man ska göra om tre gånger (eller mer, om man har otur och inte får siffrorna att stämma), och före det ska man dessutom gå igenom alla förtidsröster och pricka av dem i röstlängden. Själv var jag hemma strax före halv två i natt, och då kan jag verkligen säga att ögonen nästan gick i kors. Som tur väl var hade jag turen att kunna jobba hemifrån på förmiddagen idag, så jag kunde sova lite längre än vad jag normalt gör när jag ska iväg direkt på morgonen. Tur att man redan har en väl fungerande rutin för morgonrockarbete sedan coronapandemin, hihi!


Någon analys av valresultatet avstår jag från att bidra med. Det är så många andra som gör det idag, och den här bloggen är inte tänkt att skriva folk på näsan. Jag byter raskt ämne och går över till blomprat istället. Nere vid bastustugan blommar min uppstammade 'Pinky Winky'-hortensia för fullt, men överlag får jag säga att det inte är någon häpnadsväckande blomning på någon av mina hortensior i år. Det blommar, men blommorna är ganska små och inte alls lika fylliga som tidigare år. Det beror  förmodligen på den långa sommartorkan och alldeles för lite "manuell" vattning från min sida. Fast det blommar ju tillräckligt mycket för att man ska kunna njuta lite grann iallafall.


Imorgon är det inte läge för något morgonrockarbete, så nu är det alldeles bestämt dags att pallra sig i säng. Åtta timmars sömn är ändå det som funkar bäst för mig. Tur att det bara är val vart fjärde år.

4 kommentarer:

  1. Att ni orkar, ni som "väljer" att jobba på valdagen... ;) Har en arbetskompis som också gjorde det, hon var rätt hålögd idag... ;)
    Du har åtminstone blommor i din Pinky Winky, jag har inte en enda i år... Men jag antar att jag beskar den för sent helt enkelt, nån annan förklaring har jag inte, den är helt grön och noll blommor.
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med tanke på att det bara är en dag vart fjärde år, så kommer man ändå rätt lindrigt undan. 😊

      Radera
  2. Tack för att du väljer att inte göra politiskt inlägg.
    Det förutsätts alltför ofta att "alla" tycker likadant..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hela grejen med demokrati är ju att var och en har rätt till sina egna åsikter. Sen förstår man kanske inte alltid varför, men den debatten får man i så fall ta med människor i sin närhet. Att sitta och tycka i skydd av Internet leder inte till något konstruktivt.

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!