lördag 1 oktober 2022

Skurat i smatten

Det hann visst bli sen kväll igen, innan jag satte mig vid datorn för att knacka ner några rader. Några bilder har jag inte heller kommit mig för att ta tidigare idag, så nu får det bli en mobilbild från ett av dagens projekt: Att städa av ute i smatten. Det här är ju vår huvudsakliga ingång, där vi klafsar in och ut med ytterskor i ur och skur, så det blir ganska smutsigt och grusig här. Jag skurade trägolvet med rotborste och linoljesåpa, och sen putsade jag av fönstret invändigt och torkade av alla ytor, inklusive insidan på ytterdörren som var så skitig efter jordiga händer att den nästan hade ändrat färg. Nu doftar allt så rent rent och gott. 


Jag kan ju nästan finna lite nöje i städning när området är så pass avgränsat. Då kan jag hålla på och greja och feja och dutta och flytta om saker i timmar. Det är inte direkt effektiv tid, men det är inte målet heller. Det är nästan lite meditativt för mig. Jag hinner plantera om blomkrukor, flytta om grejer på hyllorna, dricka många koppar kaffe, äta snask och lyssna på 2-3 poddar under den tiden, och vips så har hela eftermiddagen gått. Sen står jag där i dörröppningen och tindrar med ögonen och känner mig nöjd. Och tänk, i den stunden bekommer det mig inte det minsta att resten av huset ser ut som kriget, och att hallen innanför är belamrad med saker jag just har plockat bort. Något ska man ju ha att göra imorgon också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!