måndag 6 februari 2023

Kryddor på köksbänken

Vårens första kryddplanta är införskaffad och placerad i köket: En stadig och fin rosmarin som doftar så gott, så gott. Jag stoppade ner den i min lilla spillkum med grönglacerad insida, som är den trevligaste krukan man kan ha. Egentligen hade jag tänkt stoppa små vårlökar i den och ställa på köksbordet, men nu får det vara så här ett tag istället. Det blev ganska mycket synlig jord, men det löste jag genom att rota fram en påse pinjebark från växthuset. Det blev så fint att jag lade pinjebark i var och varannan blomkruka, när jag ändå var i farten. Mer pinjebark åt folket!


När vi ändå är inne på temat kryddor, så köpte jag lite nya olje- och vinägerflaskor på Søstrene Grene, när vi var i Kristianstad för några veckor sedan. Där hade de också små flaskor med flytande kryddor, som såg trevliga ut och också fick följa med hem. Den med vitlök har vi nästan redan gjort slut på. Riktigt god i tacofärsen till fredagsmyset.


Det ser alltid så härligt ut i andras kök, där grejer som används dagligdags i matlagningen står framme på en bricka på arbetsbänken, men till syvende och sist känns det mest stökigt att ha det så i mitt eget kök. Det brukar alltid sluta med att grejerna åker in i skafferiet eller ner i någon låda. Fast det är ju å andra sidan inte så ofta man har tryffelolja i pulvermoset, hihi!

2 kommentarer:

  1. Jag har alltid kryddor, vinäger, olja, pepparkvarn, vitlök etc framme vid spisen. Och du har rätt i att det kan se stökigt ut. Mitt tips är att ställa allt i en låg låda eller på ett fat med kant eller någon liten bricka. Då blir det en "installation" istället för "saker som står i ett hörn av en större yta". Det fungerar på något magiskt vis. Kanske något att prova? Du har säkert något i dina gömmor som kan komma till användning :-)
    Flytande vitlök låter läckert. Önskar att jag haft det i mitt kök.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bricka eller låda får det absolut bli. Har testat allt jag har, men ingen bra storlek på något. Det får stå på loppis-span-listan. 😊

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!