söndag 31 december 2023

Hejdå 2023!

När jag kör till jobbet på vardagarna lyssnar jag på radiostationen Retro FM, som har en quiz varje morgon. Där ska man bland annat gissa på ett årtal från 70-talet och framåt. Jag är förvånansvärt duktig på det där och gissar ofta rätt utan att jag riktigt vet hur jag vet. Jag tror att min strategi är att härleda saker till händelser i mitt eget liv. Hur kommer frågans ledtrådar att lyda, när år 2023 är rätt svar i framtida radioprogram? Att det var året då Sverige lämnade in sin NATO-ansökan? Att det var ett år av koranbränningar och gängrelaterade dödsskjutningar? Att det var året då kriget i Ukraina fortsatte och blodiga stridigheter utbröt mellan Israel och Hamas? Året då svenska folket fick elstöd och Sverige firade 500 år som självständig nation? Året då Zlatan gick i pension och Armand Duplantis slog världsrekordet? Året då Loreen vann Eurovision och Lasse Berghagen lämnade jordelivet? Och vilka händelser i mitt eget liv kommer jag då kunna relatera till, för att komma fram till att svaret är 2023? Kanske de här sakerna: 

Att det var året då jag avslutade jag en kurs i pedagogik på Stockholms Universitet och blev 7,5 högskolepoäng klokare. 

Att det var året då maken ställde ut sina porträtt i gouacheteknik på Studiefrämjandet här i byn. 

Att det var året då vi fick äntligen fungerande fiber, vilket onekligen förändrade tiden det tar att skapa ett blogginlägg till det bättre. 

Att det var året då vi bodde på Hotell Mollberg för första gången och därmed hittade ett nytt favorithotell i Helsingborg. 

Att det var året då jag äntligen klädde om den gröna karmstolen som står på glasverandan.

Att det var året då vi närvarade vid min guddotters konfirmation i Köpenhamn.

Att det var året då vi åkte till Linköping över Kristi himmelsfärdshelgen. 

Att det var året då vi såg Laleh på Sofiero. 

Att det var året då vi fick vara med och fira både en 50-åring, en 70-åring, en 80-åring och en 700-åring, fast inte samtidigt. 

Att det var året då operation "Rädda glasverandan" sattes igång och avslutades, både invändigt och utvändigt. 

Att det var året då vi var på auktion i Barkhult och köpte en gammal fotogenlampa. 

Att det var året då en familjemedlem fick åka ambulans till sjukhuset, men tack och lov kom därifrån välbehållen igen. 

Att det var året då jag träffade tre av mina gamla au pair-kompisar i Skummeslövsstrand. 

Att det var året då jag gick upp till heltid på jobbet, efter att ha jobbat 80% under ett par år.  

Att det var året då jag köpte en ny träbänk till trädgården och målade den engelskt röd. 


Att det var året då jag och mina Malmö-väninnor besökte IKEA Museum i Älmhult. 

Att det var året då jag och min lundaväninna lekte stjärnor på Bäckaskogs slott. 

Att  det var året jag träffade Jonas Hassen Khemiri på bokmässan i Göteborg och blev helt star struck.

Att det var året jag och min kör sjöng julvisor på en gudstjänst i Oppmanna kyrka.  

Att det var året då maken och jag bekantade oss med Varberg och gottade oss på Asia Spa. 


Ja, sen har det naturligtvis hänt en massa andra saker också, fast mycket har jag faktiskt redan glömt. 2023 får nog ändå summeras som ett helt OK år i mitt liv. Hoppas i era också. Jag vill önska er alla ett gott slut och tacka så hjärtligt för att ni har tittat in här under året som gått. På återseende nästa år!

2 kommentarer:

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!