lördag 18 juli 2009

Det blommar!

Jag har aldrig tidigare bott i hus med egen tomt, på sin höjd bara en liten täppa eller med balkong. - En riktig storstadsflicka, med andra ord. Om någon för ett och ett halvt år sedan hade sagt till mig att jag skulle gå och bli trädgårdsintresserad "på gamla dar" hade jag nog mest skrattat och ryckt på axlarna. Men tänk, nu är det precis så!

Förra sommaren ägnade vi mest åt husputs, så att plantera saker mitt i värsta byggdammet kändes ganska lönlöst. Desto roligare är det den här sommaren, när vi har kunnat börja tänka så smått på trädgården och vad vi vill ha där.

Fjärilsbuskarna vi planterade på försommaren har verkligen spridit glädje med sina härliga färger! Den ena heter Empire Blue och såg ut så här när den blommade som bäst:

Kompisen heter Royal Red och blev knalligt ceriserosa:

Och visst har de lockat fjärilar till vår trädgård, både citronfjärilar och påfågelöga!

Förra sommaren fick jag några digitalisplantor av en tjej som då bodde granne med mina föräldrar ute i Blekinges skärgård. Jag stoppade ner dem i ett hörn av tomten, och i sommar har de visat sig från sin allra tjusigaste sida:

Jag tycker att de passar in väldigt bra i en "gammal" trädgård (vilket vi gärna vill försöka skapa), och kan absolut tänka mig att plantera några fler till nästa sommar!

Vi har ett dött gammalt äppelträd, som står på baksidan av huset. Om det är avkapat av höststormarna eller av människohand vet jag inte, men jag tänkte att det skulle passa bra som klätterstöd för en ros.

Vi har planterat en hybrid av New Dawn här, som heter Awakening, och på bara ett par veckor har den satt fart och växt till sig riktigt rejält. Blommorna är fantastiska!

Vid foten av den gamla äppelstammen bildas ett "hål", där vi har stoppat ner en salvia i lite jord. Färgkombinationen lila salvia mot den puderrosa rosen är verkligen ljuvlig!

Att "vara med trädgård" är en angenäm upplevelse, och eftersom allt vi planterat hittills växer så snällt, så får man lite mersmak! Men en sak i taget, - det lönar sig nog att verkligen tänka efter hur man vill att det ska vara först, så att man inte "tappar huvudet" helt! (Och plånboken...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!