söndag 31 januari 2010

Vinter, sidentulpaner och musbesök

Drömmarna om vår fick onekligen ett abrupt slut under helgen. I "Glesbygd" sjönk temperaturen mer och mer från fredag till söndag, och i morse vaknade vi med en termometer som stod på 14 grader kallt. (Vilket är ruskigt kallt med Skånska mått mätt!)

På ett sätt är det mysigt med långkalsonger och rimfrost på rutan, men börjar vi inte kunna det här nu?

Med hopp om att försöka "gnugga in" lite vårkänsla i stugan, såpskurade jag golvet i matrummet. Den stora mattan under bordet åkte ut för några rundor i snön. Gudars, vad nysåpade trägolv luktar underbart!

Trägolven i den andra änden av huset får vänta till någon annan helg framöver, - man får ju vara försiktig så att man inte tar ut sig i onödan!

Tulpaner är nog nästan min favoritblomma, alla kategorier. Men att köpa tulpaner till Solhäll känns ganska onödigt, eftersom vi åker ifrån dem så snart. Lösningen blir konstgjorda sidentulpaner (inköpsställe har jag glömt), som faktiskt inte ser så dumma ut som man skulle kunna tro.

Hann givetvis med en runda till Erikshjälpen, där jag utökade min samling (ja, jag har ju mer än tre nu!) av grönt glas, med den här lilla gräddkannan för 15 kronor:

Annars har helgens stora samtalsämne handlat om den lilla husmusen, som jag lägger stor energi på att jaga. För att hämnas på alla mina åtgärder har den lille rackaren tuggat loss på en av mina öronproppar, som låg på nattygsbordet brevid min halva av sängen. Kalaset hade skett under en prydnadskudde I MIN SÄNG, där det låg gula skumgummismulor och musbajs om vartannat. Huuuuuu!

Kanske dags för en musfälla nu iallafall. No more Mr Nice Guy...

5 kommentarer:

  1. Hej du. ja fy fasiken vad kallt det är, och inte ska det bli bättre i februri, här har dom sagt på radio att det skulle gå ner till-20 i natt. Så fint du har fått det i salen. Du får allt sätta ut fällor så inte mössen äter upp allt för dig. Gräddkannan var jättesöt och va billigt. Kram Katarina.

    SvaraRadera
  2. Vill ni låna en katt kanske? ;)

    Tack för tipsen på affärer, är i stort behov av em nu när jag har skrivbordskris... Ska ut och åka i veckan och se om jag hittar nåt!

    Vad impad jag är att du såpaskurar golven! Jag har gjort det i ett rum men golvet blev helt klibbigt, vad gjorde jag för fel??
    Kram!!

    SvaraRadera
  3. tack söta för din kommentar:) du kommer att få ett skåp du med... kram sandra

    SvaraRadera
  4. Ja det kan jag säga att om jag hade en mus inne då skulle jag flytta ut!!
    Jag avskyr möss och råttor...

    Doften av såpa älskar jag!
    Av någon anledning är den kopplad till sommar för mig, har inte en aning om varför.

    Börjar ana en samlare av gröna ting minsann=))

    SvaraRadera
  5. Ja nu förstår jag att det blir hårda tag mot oönskade nattgäster...hu...
    Så kul att du hittade en grön kanna till samlingen! Så fin!
    Kram

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!