onsdag 10 mars 2010

Godis på display

Jag gillar trenden som är just nu med glaskupor av olika slag. Har gått och klämt på flera varianter och storlekar i olika inredningsaffärer det senaste året, men har alltid kommit fram till att jag inte riktigt vet var jag ska ställa den.

Så hittade jag en verklig lågbudgetvariant på hög fot, för bara 10 kronor, på en av sommarens loppisar. Det var ju så billigt så den gick inte att motstå! Den är fortfarande lite svårplacerad, och har inte riktigt hittat sin definitiva plats, men jag tycker om den!


Man kan ju variera innehållet lite efter säsong, men jag är barnsligt förtjust i de pastelliga färgerna hos vanliga peps-godisar, så de får ligga kvar i mest hela tiden.


Just det godiset påminner mig om två saker:

1. Min mormor, som nästan alltid hade sådana hemma, i godisskålen i vardagsrummet.

2. En barnbok jag hade när jag var liten, om grävlingflickan Polly. - Hon hade godis (eller om det var tuggummikulor) som såg ut just så, och jag minns än idag hur det vattnades i munnen på mig när jag läste den boken.

Inte är det så dumt med ett "nödlager" godis hemma, heller. Jag får nog sätta upp en liten metallbricka intill, där det står:
"In case of emergency, break the glass", haha!
(Hmmm, när jag ser fotot tycker jag redan att mängden har krympt. Undrar om det är sambon som har varit framme...)

5 kommentarer:

  1. Just det godiset hade vi i små askar till alla gästerna på vårt bröllop, men vi pillade bort alla rosa för det var grönt tema... Så de påminner mig om mitt bröllop :)
    Planteringsbord såg jag överallt i fjol, tror det blir samma sak i år. Silvan, Bauhaus, Hornbach mfl lär ju ha. Eller Flyinge och Plantagen?

    SvaraRadera
  2. Jag måste säga hur jag beundrar din självdiciplin, har jag godis hemma äter jag upp allt på en gång, hihi.

    ...Men snyggt är det!

    SvaraRadera
  3. Hur lyckas du med att godis hemma utan att äta upp det undrar jag med???
    Köpte Ballerina med kladdkaka och skulle prova en...
    Det gick inte om jag säger så!!

    Den var snygg glaskupan!
    Har en sån där stor som man ställer på fat.
    Kanske ska plocka fram den igen.

    SvaraRadera
  4. Hej du, va du har varit flitig med att skriva sen jag var här sist. Det var härligt att läsa att du sett krokusar, här lär dom nog vänta på sig, för det ligger snödrivor över rabatterna som är en 3 m höga. Betongsnigel var ju så häftig, en sån ska köpa. Kram Katarina.

    SvaraRadera
  5. Så fint det var med just de godisarna i!!
    Risken är ju att det är nödsituation lite väl ofta...hihi...
    KRAM

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!