fredag 19 mars 2010

Vuxenvälling

Att vara vuxen och beroende av kaffe är väl knappast något jag är ensam om. Fast ibland undrar jag om det verkligen är koffeinet som gör mig beroende. Jag tror snarare att det är den där ljuvliga känslan av ro och avkoppling som alltid infinner sig, vare sig kaffet intas stående två minuter innan arbetstiden börjar eller sittandes i soffan en lördag med hur mycket tid som helst.

Kaffe med mjölk, ska det naturligtvis vara. MYCKET mjölk, och helst varm och skummad.

På sista tiden har jag börjat köpa "flådig" baristamjölk, som verkligen blir maxad skummig och fyllig. - Eftersom varken sambon eller jag dricker mjölk i övrigt, så känns det som en vardagslyx man kan unna sig utan dåligt samvete. Dessutom kostar den inte så himla mycket mer än vanlig standardmjölk.


Jag är också löjligt förtjust i de små batteridrivna visparna som finns för 9 kronor på IKEA, - jag har bunkrat upp ett lager och spritt ut dem både på jobbet, i stan och på Solhäll.


Den här veckan har jag legat pall hemma med megaförkylning och inte ens orkat ta mig fram till kaffebryggaren. Men så idag masade jag mig ut i köket och bryggde mina första två koppar sen i tisdags. Jag kände omedelbart hur livet återvände!

Mer kaffe till folket!

2 kommentarer:

  1. Detta med kaffe är verkligen en hel vetenskap, i princip finns det väl lika många olika varianter som det finns kaffedrickare.

    Denna nästan kultliknande inställning till kaffe kan jag som inbiten tedrickare bara vara avundsjuk på.

    Ledsen att höra att du känt dig krasslig, hoppas du blir bättre under helgen.

    SvaraRadera
  2. Alltså, vi är nog liiite soulmates ;) Jag drack kaffe när jag var yngre men tog sen ett uppehåll på ett par år när jag fick ont i magen av det. Levde på te vid alla tillfällen (morgon, kväll, fika på jobb) men det är INTE samma sak! Den senaste tiden har jag börjat dricka kaffe igen på eftermiddagarna (det går inte på morgonen utan magsmärtor) och det är nog bästa stunden på dagen! Bara förväntan, när kaffe rinner igenom kaffekokaren, ljudet, LUKTEN mmmmmm.... :) Jag har kommit på att Hjordnära mjölk är väldigt gott i men den där lattemjölken du skrev om lät väldigt intressant! Värmer du den eller heller du bara ner den i kaffet? Jag har så smått börjat fundera på en espressomaskin (igen, sålde den gamla då jag slutade med kaffe) men det är ju inte kaffet jag vill åt utan den skummade mjölken! När jag läste om din billiga visp, alltså, funkar det är det ju drömmen! Hahaha, att man kan bli glad och upprymd av lite kaffesnack!

    Kramar!!!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!