söndag 6 juni 2010

Åbergs trädgård

Jag och mina två söta vänninor lyckades tajma vår utflykt till Ystad igår med årets hittills allra bästa väder! Därför fick vi förmodligen också uppleva Åbergs trädgård från sin allra bästa sida.

Åbergs trädgård är både en privatbostad och en plantskola/ett café. Det ligger strax utanför Ystad, på vägen mot Kristianstad, och är verkligen väl värt ett besök, både p.g.a. det stora utbudet växter, men också p.g.a. deras härliga fikautbud.


Att vandra runt på trädgårdsdelens små stigar gav både inspiration och njutning. Naturligtvis handlade vi en hel del plantor att ta med hem!

Det fanns både välfyllda växthus att botanisera i...


... och mängder av plantor utomhus.


Caféet hade massor med smarriga saker, - allt ekologiskt och till stor del bakat med ingredienser från den egna trädgården. Vad sägs till exempel om en kanelrostad rabarbermuffins med körsbärsglasyr?


Jag hade kunnat handla massor, men körde därifrån med en klematis, fem jättedaggkåpor och en chiliplanta. Samtliga har nu planterats i trädgården på Solhäll.

Håll tummarna för att Fröken Grön iallafall har ett uns gröna fingrar!

5 kommentarer:

  1. Klart att du har gröna fingrar!
    Det kommer att bli ett blommande paradis hos dig!

    Härligt är det ju också att bara gå runt och kika på allt fint.

    Nu ska jag ut och guida släkt i vackra Uppsala=))

    Må bäst!

    SvaraRadera
  2. Låter som ni hade en trevlig utflyckt. Tycker du gjorde ett bra jobb som stod emot och inte handlade för mycket. Chiliplanta låter spännande, hoppas den ger mycket frukt.

    Toppen att ni har lyckas förhandla bort städningen i samband med flytten, sådant ingick inte här i Sandviken.

    SvaraRadera
  3. Åh vad härligt det låter och ser ut.
    Tack för att du tänkte på mig med din utmaning men det är lite mycket just nu.
    Kram kram.

    SvaraRadera
  4. Vad underbart! Åbergs är så fint så, vissa handelsträdgårdar är så oinspirerande men inte Åbergs, var där i fjol i ösregn och inte ens då kunde jag lämna stället utan massor av (billiga) plantor! :)

    Mina pallkragar är inköpta på Granngården. Men smyg in på lämpligt bygge så har de nog stående i nåt hörna ;)

    Inte klokt att ni flyttar snart!! Vad ska du hitta på i höst?

    Kram

    SvaraRadera
  5. Åbergs står på min to do list under semestern. Sådana listor har oftast betydligt trevligare innehåll på semestern än annars... :)/Marita

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!