onsdag 23 juni 2010

Luffarsmide och mossa

Jag gillar SvT:s Trädgårdsfredag, som jag både tycker har gemytliga programledare och ett vettigt upplägg för "vanligt" trädgårdsfolk.

Häromsistens blev jag vansinnigt inspirerad när jag såg att Pernilla Månsson Colt använde grön mossa för att "kamouflera" några fula hängamplar i plast. Jag tänkte direkt att jag skulle vilja göra något liknande tillsammans med en hängampel i luffarsmide, som jag fått av min farmor. - Grön mossa känns ju synnerligen passande i en gammal trädgård!

Men var hittar man mossa mitt i sommaren, om man inte ska vara kriminell och norpa den direkt ute i skogen? Visserligen har vi gott om mossa i gräsmattan, men inte så att det går att ta upp den i så stora "sjok". Jag frågade på ganska många plantskolor och blomsteraffärer i Malmötrakten, men överallt bad de mig återkomma till advent.

Vad göra? - Jag tittade in på Pernilla Månsson Colts blogg och frågade henne var hon hittade sin mossa, och hon tipsade mig om en blomsterbutik i centrala Malmö som heter Blomsterpigan. - Vilken fantastisk liten affär det är! Och visst hade de mossa att sälja till mig! Visserligen torkad, men den blev som färsk efter ett par minuter i vattenbad.

Min lilla ampel hänger nu på en stång mellan två äppelträdstammar.




Tycker det blev jättefint!

Till advent ska jag själv bunkra grön mossa och spara till nästa trädgårdssäsong. - Kan tänka mig fler saker som jag skulle vilja använda den till!

1 kommentar:

  1. Jädrans så snyggt!
    Bra med såna program.
    Jag avskyr när jag får den där känslan "det där kan inte någon vanlig dödlig göra".
    Bara därför måste jag alltid prova =))

    Ha en go midsommar!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!