söndag 14 november 2010

Stormlykta

Efter att ha snörvlat inomhus ett bra tag igår slog rastlösheten till. Det blev en tur med bil två byar bort, där det ligger en jättestor antik/secondhandaffär. Sambon var ute efter en låg bokhylla att ställa i hörnet bakom soffan (vilket han hittade) och jag var som vanligt inte nödbedd att åka med på en loppisrunda!

Jag hittade en gammal stormlykta som jag förälskade mig i. Jag är lite rädd för det där med fotogen (stadsjäntan i mig som fortfarande ger sig till känna ibland, hehe), så jag blev glad när jag såg att själva "fotogenmekanismen" var borttagen och att man i stället kunde sätta i ett vanligt ljus.


Så mysigt det var att tända lyktan och hänga ut den när skymningen föll!  - Nästan så man stod i köksfönstret och väntade på att tomten skulle komma...


Dagens inlägg vill jag avsluta med att tacka Anna med den ljuvliga bloggen Vita Rosor och Förgätmigej, som skriver så fint om Fröken Grön idag! 

Och så en kram till pappa, min farsan Baloo, på Fars Dag!

13 kommentarer:

  1. Så fint sken det blev med stormlyktan! Riktigt mysigt!

    Kram Camilla

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Vilken härlig stormlykta du har hittat! Perfekt att kunna ha ett vanligt ljus däri!

    Och vilket fint hem ni har! Ungefär ett sånt hus drömde jag om innan vi köpte vårat (70-tals) hus :)

    Ha en skön söndag!
    Kram Hanna

    SvaraRadera
  3. Nej, en loppis runda tackar man ju inte nej till! Den gav ju resultat dessutom! Den stallyktan var ju jättefin och jag håller med - bättre med ett ljus än fotogen!
    TACK för fin och go kommentar hos mej!
    Önskar dej en fortsatt skön söndag!
    Lisa

    SvaraRadera
  4. Ja det är Annas förtjänst att jag tittar in här. Härligt att sitta så här på en gråmulen söndag och titta runt på nya bloggar. Känner tyvärr att jag alldeles för sällan letar efter nya inspirationskällor. Hit kommer jag gärna igen.
    Ha en fortsatt skön dag!
    Kram Pia i Ateljé Skogslyckan

    SvaraRadera
  5. Vilken fin lykta och så bra det är när man kan tipsa om bloggar. Nu hittade jag hit och det hade jag kanske inte gjort om jag inte läst tipset i dag.

    Ha det bra!
    Kram från en annan skåning

    SvaraRadera
  6. Härlig lykta. Vi har en liknande som vi brukar tända på sommarkvällarna ute på altanen.:-.) Kram Stina

    SvaraRadera
  7. Åh, men så bra! Jag har en gammal stormlykta som läcker (hujedamej)- men nu vet jag ju vad jag ska göra! Tack!

    SvaraRadera
  8. Det är så trevligt och inbjudande med en lykta att tända på kvällen eller när mörkret faller på.

    Här har det bakats idag och jag undrar om doften av nygräddade pepparkakaor kan locka till sig tomten även till Gästrikland.

    SvaraRadera
  9. Jättefint, känns verkligen som man behöver allt ljus man kan få nu
    /Marina

    SvaraRadera
  10. Ja tack!!! Mysigt som bara den:-)


    M @ Lit de Parade.se

    SvaraRadera
  11. Ja, inte hade jag tackat nej till att hänga med på loppisrunda idag, istället för att fortsätta med mitt eviga städande (faktiskt är det inte så otroligt stökigt här, utan det som gör att städandet tar så lång tid är att jag tar så många pauser....) Stormlyktan var underbar, jag är lite skraj för det här med fotogen också...

    SvaraRadera
  12. Lika fin och lika mysigt som att läsa dina inlägg!! Moderna brevvänner var rätta ordet...!:) Tack för att du är en av dem!!

    Fortsätt krya på dig!
    KRAM

    SvaraRadera
  13. Hej! Var ligger den stora antikaffären? Dit skulle jag vilja åka. Vi bor ju i norra Skåne båda så det kan väl inte vara så långt dit gissar jag. Trevligt med utflyktstips! Ha en trevlig kväll. Hälsningar Ing-Mari

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!