måndag 4 juli 2011

Klippa buxbom

Runt midsommar är det dags att klippa buxbomen, har jag hört. Någon vecka försent skred jag till verket igår eftermiddag. 

Jag försökte hålla mig till någon slags plan; i TV-programmet Trädgårdstoppen som gick under våren fick jag tipset att börja med att klippa i ett tänkt kors med centerpunkten högst upp på toppen. Hmmm, jag vet ju inte precis om jag höll mig till den planen. Inspirerad av Edward Scissorhand "snaggade" jag istället loss lite kors och tvärs. 

Resultatet blev kanske inte helt symetriskt, men ändå rätt OK. Kul att klippa var det iallafall! Jag kanske ska sadla om och bli frisör...


Strax efter 07.00 imorse (good bye sovmorgon...) var sotaren här och slutbesiktigade vår öppna spis. Nu är det fritt fram att elda, men av någon anledning är man inte så sugen på det just nu...

13 kommentarer:

  1. Jag tänkte på dig i helgen och undrade om du redan klippt dina. När vi kom hem från Dk stod två yviga o långhåriga buxbom o stirrade på mig. Vid ytterdörren..ska ta saxen ikväll o pröva.
    Din blev så fin o jämn i topparna. La du en inpackning oxå, he he?

    Kram

    SvaraRadera
  2. Idyll! Sicken fin ros du har :)

    Spisen kommer ni att älska i november!

    KRAM

    SvaraRadera
  3. Blev väl jättebra! Tänk i höst vad gott när ni skall elda... Ha en fin start på den nya veckan!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  4. Nej, kanske inte elda är det första man tänker på men så underbart det blir när stormarna viner och graderna sjunker i höst.

    Tror absolut att du kan bli frisör. Ser ju kanonsnyggt ut det där klotet.

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Tänk vad ni ska elda sen när kylan kommer igen. Knastret från brinnade ved är oslagbar!
    Ja ni skåningar kan njuta av buxbom, undrar just om det finns något i trädgården här man kan frisera, blev plötsligt jättesugen att klippa frsm former på något...hmmm...funkar syrener?

    SvaraRadera
  6. Snyggt! Lite bröderna Fluff över den frisyren.. inte så klädsamt på alla kanske;)

    Även om ni inte kan elda än så är det dags att samla ved... man ska värma sig många gånger på veden..på sommaren brukar det vara svettigt att stapla den:)


    Ha det fint!

    SvaraRadera
  7. Hej
    Det blev verkligen kanon :)
    ha en skön måndag
    kram
    sandra

    SvaraRadera
  8. Snyggt jobbat! Ha en fin måndag!

    SvaraRadera
  9. Haha, jag såg också det tipset på Trädgårdstoppen, men tycker inte det var så lättförstått, så jag förstår att du hade svårt att följa det. Fint, tycker jag att det blev i alla fall!

    SvaraRadera
  10. Javisst, det är bara att lägga till på ditt CV :)

    Hihi, nä det skulle nog bli lite för bra att elda nu men vinter är ju lång!

    Ha det fint, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  11. Blev ju kanon, låter ju kul, skulle oxå vilja gå lös med saxen lite;) Kram Johanna

    SvaraRadera
  12. Hallojsan!

    jag antar att ni har det varm och gott där då!?..här är det ruggigt av regn och riktigt mysigt att elda!!

    Jag tycker att du lyckades bra med din frissering av den uppstammade busken!
    ha det gott! Kram sanne

    SvaraRadera
  13. Förra året, ungefär vid denna tid (lite senare, lite varmar in i juli) eldade vi på i vår spis, för att jag skulle få se hur fint det var med spisen igång... - så elda på! Man kan ju öppna upp en del fönster ;)

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!